Vaasan yliopisto houkuttelee hakijoita - Eniten kasvua hallintotieteissä ja viestintätieteissä

Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin tuli 28. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa 4587 hakemusta. Kokonaisuudessaan hakemusmäärä kasvoi lähes 10 %. Aloituspaikkoja on yhteensä 560, eli 100 enemmän kuin viime vuonna.
Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin tuli korkeakoulujen yhteishaussa 4587 hakemusta. Kokonaisuudessaan hakemusmäärä kasvoi lähes 10 %. Suomenkielisiin maisteriohjelmiin tuli yhteensä 830 hakemusta. Hakijoiden määrä kasvoi noin 15 %.

Hakemusmäärä kasvoi suhteellisesti eniten hallintotieteiden koulutuksessa, johon hakijoita tuli 59 % enemmän kuin viime vuonna (yhteensä 687 hakemusta). Vaasan ja Tampereen yliopistot aloittivat tänä keväänä hallintotieteiden yhteisvalinnan, jossa samoilla valintaperusteilla ja valintakokeella voi hakea molempiin yliopistoihin.

– Yhteisvalinta lienee suurin yksittäinen tekijä, joka selittää hallintotieteiden hakijamäärän reilua kasvua. Yhteisvalinnalla on lisätty merkittävästi myös hallintotieteiden alan tunnettavuutta. Hallintotieteiden tutkinto on myös hyvin vetovoimainen työmarkkinoilla ja antaa monipuoliset valmiudet erilaisiin asiantuntijatehtäviin, sanoo koulutusvastaava Marja Vettenranta Vaasan yliopistosta.

Hakijamäärä kasvoi selvästi myös viestintätieteiden kandidaattiohjelmassa, jossa opiskelupaikkaa tavoittelee tänä vuonna 296 hakijaa.  Kasvua viime vuoteen verrattuna oli 46 %.

Myös aikaisempina vuosina vahvat kauppatieteelliset koulutusohjelmat kasvattivat suosiotaan. Tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen ohjelmaan haki 347 hakijaa, joka on 12 % enemmän kuin viime vuonna.  Vaasan yliopistossa suosituin hakukohde on edellisten vuosien tapaan kauppatieteiden kandidaattiohjelma, jossa 270 opiskelupaikkaa tavoittelee yhteensä 3074 hakijaa, joka on hieman enemmän kuin viime vuonna.

Tekniikan alan Energia- ja informaatiotekniikan ohjelman hakijamäärä oli 183, mikä on hieman viimevuotista vähemmän.

Myös maisteriohjelmien hakijamäärä kasvoi

Vaasan yliopiston suomenkielisiin maisteriohjelmiin tuli yhteensä 830 hakemusta.  Hakijoiden määrä kasvoi kaikkiaan noin 15 %. Haussa oli yhteensä yksitoista maisteriohjelmaa hallintotieteiden, kauppatieteiden, tekniikan ja viestintätieteiden aloilla. Maisteriohjelmissa on tarjolla yhteensä 125 aloituspaikkaa. Suosituin hakukohde oli Henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli ennätykselliset 204 hakemusta.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakijamäärä laski viime vuodesta. Avoimen yliopiston väylän kautta tuli 40 hakemusta. Lisäksi järjestettiin erillishaku tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikön englanninkielisiin maisteriohjelmiin, KTM- ja DI-tutkintoihin. Hakemuksia tuli yhteensä 55.

Valintakokeet touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin ovat touko-kesäkuussa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille.  Opiskelijavalinnan tuloksista ilmoitetaan viimeistään 28.kesäkuuta.

Lisätiedot: Akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen, Opiskelun ja opetuksen palvelut, p. 029 449 8501