Varainhankinnalla saadut lahjoitukset sijoitetaan turvallisesti ja tuottavasti

Kesäkuun lopussa päättynyt varainhankinta toi Vaasan yliopistolle 5,3 miljoonaa euroa. Alkuperäinen tavoite, 1 miljoonaa euroa ylittyi reilusti. Vaasan yliopiston varainhankintaan osallistuneita on 370.

Valtio on luvannut sijoittaa 2,5-kertaisen summan yliopiston keräämän lahjoituspääoman päälle. Jokainen lahjoituseuro oli yliopistolle 3,5 euron arvoinen. Peruspääomaa yliopisto sai varainhankinnalla lähes 18 miljoonaa euroa.

– Varainhankinta on onnistunut reilusti yli odotusten. Lahjoitukset sijoitamme turvallisesti ja tuottavasti sekä riittävän hajautetusti, talousjohtaja Jari Lehtimäki kertoo.

Lahjoitusvarat sijoitetaan heinäkuun aikana kolmeen eri sijoitusyhtiöön. Sijoitusten tuottotavoite on 5 %.

– Pääoman tuottojen arvioidaan olevan lähivuosina noin miljoonan euron luokkaa. Tuotot tullaan käyttämään Vaasan yliopiston tutkimus- ja opetustoiminnan edellytysten parantamiseen sekä yliopiston kansainvälistämiseen, kertoo rehtori Matti Jakobsson kehittämiskohteista.

Sijoitukset tehdään YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteita noudattaen. Tämä tarkoittaa ympäristöön, yhteiskuntaan tai sijoituskohteena olevien yritysten hyvään hallintotapaan liittyvien asioiden ottamista kiinteäksi osaksi sijoitustoimintaa ja päätöksentekoa.

Vaasan yliopisto kiittää lämpimästi kaikkia varainhankintaan osallistuneita!

Varainhankinnan verkkosivut