OP Ryhmän tutkimussäätiön väitöskirjapalkinto Vaasan yliopistosta väitelleelle Vitaly ...

Vaasan yliopistossa väitellyt kauppatieteiden tohtori Vitaly Orlov on saanut OP Ryhmän tutkimussäätiön vuosittaisen väitöskirjapalkinnon rahoituksen alan väitöskirjastaan. Tutkimussäätiö jakoi palkinnon perjantaina. Sen arvo on 10 000 euroa.
Vitaly Orlovin palkittu väitöskirja käsittelee valuuttamarkkinoiden poikkeavuuksia.

Orlovin väitöskirja ”Essays on Currency Anomalies” käsittelee valuuttamarkkinoiden tasapainoa ja odottamatonta valuuttakurssikehitystä sekä näiden suhdetta osake- ja valtionlainojen markkinoihin.

- Orlovin väitöskirjatutkimuksen tuloksia voi pitää sekä tieteen että käytännön näkökulmasta erittäin mielenkiintoisina ja tärkeinä, perustelee tutkimussäätiö OP Ryhmän tiedotteessa.

Orlov tuo väitöskirjassaan esille uusia näkökulmia valuuttamarkkinoiden poikkeavuuksiin eli anomalioihin. Orlov kertoo, että yksinkertaisin tapa tavoitella tuottoja valuuttakaupalla on lainata valuuttaa matalan korkotason maasta ja sijoittaa se korkean korkotason maahan.Väitöstutkimuksen mukaan tällä korkoerokaupalla eli ”carry trade”-strategialla saavutetut tuotot eivät kuitenkaan tule sijoittajalle ilman ylimääräistä riskiä.

- Korkean korkotason valuutat altistavat sijoittajan suuremmalle riskille, koska niistä saatavat tuotot ovat pieniä valtion vakavaraisuuteen liittyvien riskien ollessa suuria, kun taas matalan korkotason valuutat suojaavat tällaisia riskejä vastaan, Orlov sanoo.

Orlovin tutkimus osoittaa, että valtioiden vakavaraisuuteen liittyvä riski pystyy yksin selittämään suurimman osan tuottoeroista eri valuuttojen välillä.

Vitaly Orlov väitteli Vaasan yliopistossa joulukuussa 2016. Hänen ohjaajanaan toimi professori Janne Äijö Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä. Venäläissyntyinen Orlov työskentelee nykyään St Gallenin huippuyliopistossa Sveitsissä.

OP Ryhmä jakoi teemapäivänsä yhteydessä perjantaina myös 40 000 euron tunnustuspalkinnon. Sen sai ansioitunut suomalaisen taloustieteen uudistaja ja kansainvälistäjä, Suomen Pankin johtokunnasta eläkkeelle jäänyt valtiotieteen tohtori Seppo Honkapohja. Hänet tunnetaan etenkin makrotaloustieteen teorian kehittäjänä, kertoo OP Ryhmä tiedotteessaan.

Vitaly Orlovin väitöstiedote 2.12.2016: Väitös: Korkean korkotason valuutat eivät tarjoa ilmaista lounasta valuuttakaupassa