Vaasan yliopisto pohjoismaista kärkitasoa kauppatieteiden tutkimuksessa

Vaasan yliopisto on kauppatieteiden tutkimuksessa pohjoismaista kärkitasoa. Tämä käy ilmi Nordic Journal of Business -tiedelehdessä julkaistavasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin kauppatieteellisen ja taloustieteellisen tutkimustoiminnan kehitystä ja nykytilaa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.
Suomalaiset yliopistot menestyvät hyvin etenkin markkinoinnin tutkimuksessa.

Tutkimushankkeessa vertailtiin arvostetuimmissa tiedelehdissä vuosina 2005–2015 julkaistujen vertaisarvioitujen artikkeleiden lukumääriä eri Pohjoismaiden ja pohjoismaisten yliopistojen välillä.

Suomen neljä suurinta kauppatieteellistä yksikköä ovat kilpailukykyisiä suhteessa muihin pohjoismaisiin yliopistoihin ja kauppakorkeakouluihin.

Parhaiten suomalaisista yliopistoista menestyi Aalto-yliopisto, joka sijoittuu yliopistovertailussa toiseksi heti Kööpenhaminan kauppakorkeakoulun jälkeen. Pohjoismaiden johtavien kauppatieteellisten yliopistojen joukkoon kuuluvat myös viidenneksi sijoittunut ruotsinkielinen kauppakorkeakoulu Hanken sekä Turun ja Vaasan yliopistot, jotka jakavat 12. sijan listauksessa.

Tutkimuksen tulokset myös osoittavat, että suomalaisten yliopistojen julkaisumäärät johtavissa tiedelehdissä ovat kasvaneet muita Pohjoismaita nopeammin viime vuosien aikana. Yleisesti ottaen kaikki Pohjoismaat ovat onnistuneet tehostamaan tutkimustoimintaansa merkittävästi suhteessa muuhun maailmaan.

– Kokonaisuutena tarkastellen suomalaisilla yliopistoilla menee hyvin kauppatieteissä ja kehitystrendi näyttää olevan oikean suuntainen suhteessa muihin Pohjoismaihin, kertoo professori Sami Vähämaa Vaasan yliopistosta.

– Ainakin kauppatieteiden osalta opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen huoli suomalaisten yliopistojen heikosta tasosta suhteessa tärkeimpiin verrokkimaihin on aiheeton”, toteaa tutkijatohtori Jukka Sihvonen.

Yksittäisiä kauppatieteiden osa-alueita tarkasteltaessa suomalaiset yliopistot menestyvät erityisen hyvin markkinoinnin tutkimuksessa, jossa Aalto-yliopisto on julkaisumäärien perusteella Pohjoismaiden johtava tutkimusyksikkö.

Suomalaiset yliopistot menestyvät hyvin myös johtamisen, laskentatoimen ja rahoituksen tutkimuksessa, mutta ovat selvästi pohjoismaisia kilpailijoitaan heikompia taloustieteen tutkimuksessa. Aalto-yliopisto sekä Turun ja Vaasan yliopistot sijoittuvat pohjoismaisten yliopistojen kärkijoukkoon kaikilla tarkastelluilla kauppatieteiden osa-alueilla. Taloustieteessä parhaiden pohjoismaisten yliopistojen joukkoon pääsee Suomesta ainoastaan Helsingin yliopisto, joka on sijalla 10.

Taulukko: 15 parasta pohjoismaista yliopistoa kauppatieteellisessä ja taloustieteellisessä tutkimuksessa

Taulukko yliopistojen tutkimusranking

Lisätietoja: