Tutkimusjohtaja Marko Kohtamäki kutsuttu Oxfordin yliopistoon Associate Fellow -nimikkeellä

Kauppatieteiden tohtori Marko Kohtamäki Vaasan yliopistosta on kutsuttu arvostettuun Oxfordin yliopiston tutkijayhteisöön. Maineikas yliopisto on valinnut Kohtamäen Associate Fellow -nimikkeellä yliopiston sisällä toimivan Said Business School -kauppakorkeakoulun tutkimuskeskukseen.

Toimelle ei ole vastinetta suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä, mutta tehtävää voidaan kuvata dosentuurin tapaiseksi, tutkijan ja kutsuvan yliopiston väliseksi kumppanuudeksi. Kutsu on osoitus arvostuksesta Kohtamäen tutkimustuotantoa ja kansainvälisiä tutkimushankkeita kohtaan.

Osana viisivuotista yhteistyötä Kohtamäen on määrä suunnitella ja johtaa tutkimushankkeita Institute for Science, Innovation and Society -tutkimuskeskuksen alaisuudessa. Tulevat tutkimushankkeet liittyvät vahvasti Kohtamäen omille tutkimusalueille, teknologiayritysten strategioihin ja erityisesti teolliseen palveluliiketoimintaan. Tavoitteena on hakea kansainvälistä rahoitusta laajemmille tutkimushankkeille ja kerätä kansainvälisiä tutkimusaineistoja. Lisäksi Kohtamäellä on opinnäytteiden ohjausvastuuta maisteri- ja jatko-opintotasolla.

Päätoimenaan Marko Kohtamäki työskentelee tutkimusjohtajana Etelä-Pohjanmaan korkeakouluverkosto Epanetissa. Epanet on Etelä-Pohjanmaalla toimiva kuuden korkeakoulun yhteistyöverkosto, jossa myös Vaasan yliopisto on mukana. Kohtamäki kehittää tälläkin hetkellä teollisen palveluliiketoiminnan organisoitumiseen liittyvää hanketta yhdessä Oxfordin ja usean muun tutkimuslaitoksen sekä yrityksen kanssa.

Oxfordin yliopisto kuuluu maailman arvostetuimpien yliopistojen joukkoon. Sen tutkimuksen tasosta kertoo muun muassa 40 Nobel-palkintoa, jotka yliopiston tutkijoille on aikojen saatossa myönnetty. Oxfordin yliopiston kauppakorkeakoulu, Said Business School, on niin ikään kauppakorkeakoulujen kärkeä niin Euroopassa kuin globaalistikin. Vahvasta strategiatutkimuksestaan tunnettu Institute for Science, Innovation and Society on yksi kauppakorkeakoulun yhdeksästä tutkimuskeskuksesta.

Oxfordin yliopiston tiedote Kohtamäen nimityksestä: http://www.sbs.ox.ac.uk/centres/insis/associatefellows/Pages/markokohtamaki.aspx