Muhammad Shafiq Suomen Akatemian tutkijatohtoriksi

Suomen Akatemia on myöntänyt kolmivuotisen rahoituksen tutkijatohtorin tehtävään tekniikan tohtori Muhammad Shafiqille.
Shafiq aloittaa tehtävässä syyskuun alussa Vaasan yliopiston sähkö- ja energiatekniikan yksikössä. Hänen tutkimusaiheensa on Älykäs kunnonhallintajärjestelmä vioista toipuvan sähkönjakeluverkon toteutuksessa.
Muhammad Shafiqin tavoitteena on kehittää entistä tehokkaampia sensoreita ja valvontajärjestelmää sekä parempaa tekniikkaa sähköjakeluverkon vikojen havaitsemiseen ja paikallistamiseen.

Sähkönjakeluverkot ovat jatkuvan kehityksen kohteena mahdollistaen uudenlaisten älyverkkosovellusten toteuttamisen. Jakeluverkot ovat laajentumassa uusiutuvan energian ja hajautetun tuotannon lisäämisen vuoksi. Hajautettu tuotanto, komponenttien määrän kasvu sekä jakeluverkkojen laajentuminen aiheuttavat lisätarpeita kunnonvalvontaan.

– Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa ratkaisuja, jotka lisäävät verkkojen käytettävyyttä niin, että uudet älyverkko-ominaisuudet voidaan tuottaa luotettavammin, sanoo Shafiq.

Hän keskittyy tutkimuksessaan kehittämään älykästä kunnonhallintajärjestelmää verkkokomponenttien eristysvikojen havaitsemiseen ja paikallistamiseen.

– Tavoitteena on kehittää entistä tehokkaampia sensoreita ja valvontajärjestelmää sekä parempaa tekniikkaa vikojen havaitsemiseen ja paikallistamiseen. Uusi integroitu järjestelmä voi paikallistaa samanaikaisesti useita eri vikakohteita verkossa, sanoo Shafiq.

Tutkimuksen tuloksena syntyvä konsepti automaattiseen vianhallintaan voi pidentää verkkoelementtien käyttöikää.

– Teollisuusyritykset ovat osoittaneet kasvavaa kiinnostusta sähköjakeluverkon älykkäisiin kunnonhallintajärjestelmiiin, kertoo sähkötekniikan professori Kimmo Kauhaniemi Vaasan yliopistosta.

Suomen Akatemian rahoituksen saanut Shafiq on työskennellyt aiemmin Vensum Ltd:ssä, Hifab Oy:ssä sekä Aalto-yliopistossa, jossa hän väitteli tohtoriksi vuonna 2014 aiheesta ”Design and Implementation of Partial Disharge Measurement Sensors for On-line Condition Assessment of Power Distribution System Components”. Hän on myös toiminut seitsemän vuotta lehtorina ja apulaisprofessorina Islamia University of Bahawalpurissa Pakistanissa.

Suomen Akatemian tutkijatohtori-rahoituksen tavoitteena on mahdollistaa lupaavimpien, äskettäin tohtorintutkinnon suorittaneiden tutkijoiden pätevöityminen vaativiin tutkija- ja asiantuntijatehtäviin. Tutkijatohtoreita kannustetaan kansainväliseen liikkuvuuteen ja yhteistyöhön sekä myös kotimaiseen ja sektorien väliseen liikkuvuuteen.

– Aion tehdä kaksi pidempää viiden kuukauden tutkijavierailua Carlos III yliopistoon Madridissa ja Strathclyden yliopistoon Glasgowssa, Shafiq kertoo.

Lisätietoja:

Professori Kimmo Kauhaniemi, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8287, kimmo.kauhaniemi(at)uwasa.fi