Maaseudun paikkaseksikkyyden tutkimus sai rahoitusta Koneen Säätiöltä

Hiljainen, autioituva tienoo vai seksikäs imagon nostattaja? Vaasan yliopisto tutkii maaseudun paikkaseksikkyyttä uudessa monitieteisessä hankkeessa.
Maaseutu on haluttava ilmiö monen urbaanin asukkaan silmissä, sanoo maaseudun paikkaseksikkyyttä tutkiva aluetieteen tutkijatohtori Niklas Lundström Vaasan yliopistosta. Kuva: Pixabay

Koneen Säätiö on myöntänyt 48 000 euron rahoituksen paikkaseksikkyyttä käsittelevään tutkimushankkeeseen Vaasan yliopiston aluetieteen tutkijatohtori Niklas Lundströmille ja tutkijaryhmälle.

Tutkimuksessa analysoidaan valikoitujen yritysten tapaa hyödyntää paikkaseksikkyyttä markkinointiviestinnässään, ja sitä miten paikkaseksikkyyden voi skaalata maaseudun paikkojen, kylien, maaseutumatkailuyritysten ja kuntien käyttöön.

Lundström kertoo maaseudun paikkaseksikkyyden olevan uusi rohkea tapa käsitteellistää maaseutua. Se luo mahdollisuuksia maaseudun toimijoiden imagon ja mielikuvien rakentamiseen sekä kuluttajanäkökulman parempaan huomioimiseen.

– Paikkaseksikkyys liittyy mielikuviin. Maaseutu on haluttava ilmiö monen urbaanin asukkaan silmissä. Maaseutua ostetaan ja kulutetaan mielikuvien kautta. Tämä ilmenee monen yrityksen tavassa hyödyntää maaseutua imagossaan. Esimerkkejä löytyy vaikkapa alkoholintuotannosta, vaatemerkeistä, kosmetiikasta ja elintarvikkeista, Lundström sanoo.

Hankkeen tuloksena syntyy vaihtoehtoja siihen, millaisten tekijöiden varaan maaseudun imagoa kannattaa kehittää. Tavoite on myös horjuttaa vallitsevia käytäntöjä.

– Maaseudun imagossa pelkkä kylmien faktojen toisto vaikkapa kerätyn mustikkasadon määrästä ei oikein ole enää tätä päivää, sanoo Lundström.

Monitieteisessä hankkeessa hyödynnetään Vaasan yliopiston laajaa osaamista. Mukana on tutkijoita aluetieteen, julkisjohtamisen ja markkinoinnin yksiköistä. Työryhmään kuuluvat aluetieteen tutkijatohtori Lundströmin lisäksi markkinoinnin professori Arto Rajala, markkinoinnin tutkijatohtori Henna Syrjälä, julkisjohtamisen tutkimusjohtaja Olli-Pekka Viinamäki sekä aluetieteen tutkija Tuomas Honkaniemi.

Koneen Säätiö myönsi vuoden 2017 haussa yhteensä 29 miljoonaa euroa apurahoja rohkeille tieteen ja taiteen avauksille. Apurahan sai yhteensä 374 henkilöä, organisaatiota tai työryhmää.

Lisätiedot: Tutkijatohtori Niklas Lundström, Vaasan yliopisto, Aluetieteen yksikkö, puh. 029 449 8381, sähköposti niklas.lundstrom(at)uwasa.fi

#maaseutu #paikkaseksikkyys