Heidi Kuusniemi Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan johtajaksi

Tekniikan tohtori Heidi Kuusniemi, 38, on nimitetty Vaasan yliopiston uuden Digital Economy -tutkimusalustan johtajaksi.
Heidi Kuusniemi aloittaa Digital Economy -tutkimusalustan johtajana. Tehtävässä häntä kiinnostaa Vaasan yliopiston uudistamisen määrätietoinen suuntaaminen ja mahdollisuus hyödyntää osaamistaan ja verkostojaan laajassa yhteistyössä. (Kuva: Anssi Turunen)

Kuusniemi siirtyy Vaasan yliopistoon Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen Navigoinnin ja paikannuksen osaston osastonjohtajan ja professorin tehtävästä. Hänellä on dosentuurit Tampereen teknillisellä yliopistolla sekä Aalto-yliopistolla.

– Heidi Kuusniemellä on vahvaa digitalisaation ja tietoliikennetekniikan osaamista, jolla on tekniikan lisäksi paljon liittymäkohtia niin yritysten liiketoimintaan, viestintään kuin myös julkisen sektorin uudistumiseen. Hänen osaamisensa tukee erinomaisella tavalla koko yliopiston tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittämistä, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Digitaalitalous on yksi kasvun ja työllisyyden kulmakivistä ja tärkeä teollisuuden, liiketoiminnan, palveluiden ja toimintatapojen uudistaja. Vaasan yliopiston Digital Economy on avoin tutkimusympäristö, jossa tutkitaan eri tieteenalojen näkökulmista uusien teknologioiden mahdollistamia innovaatioita ja niiden vaikutuksia yksilöihin, organisaatioihin ja yhteiskuntaan. Tutkimuskohteita voivat olla esimerkiksi tekoäly, koneoppiminen ja digitalisaation vaikutukset tapoihin työskennellä ja kommunikoida.

Tutkimusalustalla hyödynnetään yliopiston monitieteistä asiantuntemusta sen kaikilla painopistealueilla laajassa yhteistyössä elinkeinoelämän, julkisen sektorin, muiden korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa.

– Tehtävässä minua kiinnostaa Vaasan yliopiston uudistamisen määrätietoinen suuntaaminen ja mahdollisuus hyödyntää osaamistani ja verkostojani laajassa yhteistyössä. Myös paluu Pohjanmaalle on minulle mieluisaa, sillä olen kotoisin Pietarsaaresta, Heidi Kuusniemi toteaa.

Kuusniemi on toiminut tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä paikannusteknologioiden parissa yli 15 vuoden ajan. Hän on myös Pohjoismaisen navigointiyhdistyksen puheenjohtaja sekä neuvonantaja satelliittipaikannuksen työryhmissä Euroopan komissiossa ja Euroopan avaruusjärjestöllä. Tammikuusta maaliskuuhun 2017 Kuusniemi työskenteli vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa Yhdysvalloissa. Kuusniemi on väitellyt tekniikan tohtoriksi Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2005.

Lisätietoja:
Rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291, jari.kuusisto(at)uwasa.fi