Arto Ojala kansainvälisen liiketoiminnan professoriksi

Kauppatieteiden tohtori Arto Ojala on valittu Vaasan yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professoriksi. Hän aloitti tehtävässään helmikuun alussa.
Arto Ojalaa innosti Vaasan yliopiston hyvätasoinen kansainvälisen liiketoiminnan tutkimus ja poikkitieteellisyys.

Ojala on aiemmin toiminut yliopistonlehtorina ja post doc -tutkijana Jyväskylän yliopistossa. Hän väitteli kauppatieteiden tohtoriksi vuonna 2008 Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan tietojärjestelmätiede. Ojalalla on tietojohtamisen dosentin arvo Tampereen yliopistosta sekä yrittäjyyden dosentin arvo Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Poikkitieteellinen osaaja

Perusteina valinnalle professoriksi olivat Ojalan vahva opetus- ja ohjauskokemus, tutkimukselliset ansiot kansainvälisen liiketoiminnan alalla sekä laaja kokemus poikkitieteellisen tutkimuksen tekemisestä.

– Tutkimukseni on poikkileikkaus kansainvälistä liiketoimintaa, tietojärjestelmätieteitä ja yrittäjyyttä. Kansainvälinen liiketoiminta on ollut aina kiinnostukseni kohteena, jo väitöskirjani käsitteli kansainvälistä liiketoimintaa ohjelmistoyritysten kontekstissa, sanoo Ojala.

Tällä hetkellä Ojala tutkii sekä suomalaisia että japanilaisia teknologiayrityksiä. Kansainvälistymisen lisäksi hänen tutkimuksensa keskittyy näiden yritysten digitaaliseen transformaatioon ja sen vaikutuksiin yrityksien liiketoiminta ja hinnoittelu -malleissa.

– Vaikka digitalisaatio helpottaa monien yritysten kansainvälistymistä ja mahdollistaa palveluiden globaalin jakelun, ei tästä ole paljoa hyötyä, jos asiakkaat eivät löydä tai tule tietoisiksi yrityksen myymistä palveluista. Lisäksi digitalisaatio tuo uusia teknologisia ja strategisia esteitä, joista yritysten tulee selvitä perinteisten esteiden, kuten kulttuurierojen ja lainsäädännön lisäksi. Monesti yrittäjä ei myöskään voi olla varma, mikä teknologinen ratkaisu toimii parhaiten yrityksen kansainvälistyessä. Tällöin paras vaihtoehto on haettava kokeilemalla eri ratkaisuja ja ennakoimalla eri teknologioiden kehitystä, Ojala tarkentaa.

Vaasan yliopistoon Ojalaa innosti hyvätasoinen kansainvälisen liiketoiminnan tutkimus. Yliopiston sijaintikin on hyvä, sillä Ojala on kotoisin Kauhajoelta, Etelä-Pohjanmaalta.

– Vaasan yliopistossa tehdään erinomaista tutkimusta kansainvälisessä liiketoiminnassa. Lisäksi Vaasan yliopisto on hyvin poikkitieteellinen, mikä sopii hyvin omaan poikkitieteelliseen tutkimustaustaani. Olin seurannut jo pidempään, millaisia työtehtäviä Vaasan yliopistossa on tarjolla, Ojala kertoo.

Energia-alaan ja kestävään kehitykseen liittyvää kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusta

Kansainvälisen liiketoiminnan professuuri on tutkimuspainotteinen ja sijoittuu markkinoinnin ja viestinnän akateemiseen yksikköön. Tutkimuksellisesti Ojalan professuuri liittyy yliopiston VEBIC-tutkimusalustaan eli energiaan ja kestävään kehitykseen.

– Olen erittäin kiinnostunut aihepiiristä, se on tärkeä ja nouseva tulevaisuuden ala. Tässä tutkimuksessa pystyn hyödyntämään asiantuntemustani teknologiayritysten liiketoiminnasta. Uudet teknologiat ja digitalisaatio mahdollistavat keinoja, joiden kautta yritykset pystyvät edistämään kestävää kehitystä ja energiatehokkuutta liiketoiminnassaan.

Nimi: Arto Ojala
Syntynyt: 1976, Kauhajoki
Koulutus: Kauppatieteiden tohtori, Jyväskylän yliopisto 2008
Ura: 15 vuotta Jyväskylän yliopistossa eri tehtävissä.
Perhe: Vaimo, 3 lasta ja koira.
Harrastukset: Lukeminen, kuntosali, lenkkeily ja musiikki.
Yllättävää: Toimin kaksostyttärieni Ainon ja Nooran musiikkimanagerina ja olen mukana joidenkin kappaleiden sanoituksissa.

Professori Arto Ojala, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8544, arto.ojala@uwasa.fi