Henrik Sievers
Ota yhteyttä
Esittely
Esittely
Tutkimustyöni on alkanut dominant design- voittavien innovaatioiden teemasta (2015, Aalto Kauppakorkeakoulu, Markkinoinnin laitos) teleyhtiö TeliaSoneran historiallisella ja etnografisella tutkimuksella. Dominant design on innovaatio, tapa tuottaa palvelua, teknologian soveltaminen jonka on oltava kaupallinen menestys ja muutettava kilpailutilannetta niin, että kilpailijoilla ja innovoijilla on tavoite sopeutua uuteen toimiala-arkkitehtuuriin. Dominant design (DD) on toimialan ilmiö mutta yritys voi yrittää luoda DD:eitä itse tai sopeutua niihin. Dominant designin synnyn päämekanismit ovat: ”inkrementaalinen” kehityspolku, ”brute force” kehityspolku ja ”epäjatkuvuus” kehityspolku.
Tutkimusintressit
Muita tutkimusintressejäni dominant designin lisäksi ovat: Path dependence, Innovation typology in life-cycle (regular, niche, architectural, revolutionary; endogenous/exogenous), New product development capabilities, Economics of information (trust between organizations), Impact modelling and measurement, Organization and organizational transformation and renewal patterns, Market orientation (market driving/market driven mechanisms in life-cycle), Success factors and metrics in ecosystems.
Hankkeet
Energy Accelerator hankkeessa tavoitteena on identifioida ja kontaktoida energia-alan toimijoita, jotka pyrkivät saamaan aikaan energiatransitiota (suuryritykset, keskisuuret yritykset, yrittäjät, julkiset toimijat, korkeakoulut/tutkimuslaitokset, rahoittajat) sekä toteuttaa energiatransitioon liittyviä disruptiivisia innovaatioita. Valmisteluhankkeen tuloksena valitaan energiatransition kannalta tärkeitä arvoketjuja, joissa todetaan olevan eniten potentiaalia tulevaisuuden liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksien kannalta. Hankkeessa tutkitaan markkinanmuokkauksen ja disruptioiden mahdollisuutta sekä käytännön toteutusta- jatkumoa dominant design teemalle ja muille tutkimusintresseilleni.
Julkaisuja
Björck, A., Sievers, H., Ainamo, A., Hacklin, F., & Salo, J. (2022). Winning over the Market Orientation Trap: A Dynamic Process Model of Market Orientation Evolution. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2022, No. 1, p. 15608). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Björck, A., Sievers, H., Ainamo, A., Hacklin, F., & Salo, J. (2022). Winning over the market orientation trap: an evolutionary perspective on the deliberate iteration between market driving and market-driven orientations. In 22nd EURAM Annual Conference, Winterthur, Switzerland, 15-17 June 2022.
Sihvonen, A., Huhtala, J. P., Tikkanen, H., & Sievers, H. (2016). King for a day, fool for a lifetime: How organizations overshoot their innovation capability. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2016, No. 1, p. 16875). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Sievers, H., & Ainamo, A. (2016). Path creation meets path continuation in a complex technological system: Sonera’s quest for telecom industry’s dominant design, 1980-2010. In Academy of Management Conference, Anaheim, August 5-9, 2016. Academy of Management (New York NY).
Sievers, H. Dominant designs in complex technological systems-A longitudinal case study of a telecom company 1980-2010. Dissertation, Aalto School of Business, (2015)
Sievers, H. (2014, July). Changing variation, selection and retention-the interplay between market orientation, firm strategy and performance. In Global Marketing Conference (pp. 1440-1440).
Sihvonen, A., Huhtala, J. P., Sievers, H., Tikkanen, H., & Mattila, P. (2013). Evolution of NPD During Industry Life-Cycles–A Longitudinal Study from the Telecom Industry. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2013, No. 1, p. 15803). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Sievers, Henrik. Aalto University-GAMMA-KAMS_-Joint Symposium in Helsinki. Dominant Designs, Convergence and Ecosystem - A Longitudinal Case Study of a Telecom Company 1985-2010. (2013)- ISSN 1738-7809.
Sievers, H. (2011). Dominant designs creation in services-a longitudinal case study of Nokia. In Global business & economics anthology (pp. 366-379). Business & Economics Society International (B&ESI).
Palkintoja
Doctoral Dissertation Competition: Korean Scholars of Marketing Science (KSMS), Honorable Mention, Yonsei University, Seoul, Korea. 2016
European Academy of Management (EURAM). Best paper award (“Market Orientation Trap”), Switzerland, ZHAW (Winterthur). 2022
Media
Dataa hyödyntävien ekosysteemien ja verkostojen kehitysaste 2023 - Sitra
LJT-tutkijablogi: Innovoinnin muuttuvat menestysreseptit! - Boardman-osaamisverkosto