Vaasan yliopisto mukana myös SIX Manufacturing -konsortiossa

digitalisaatio
Vaasan yliopisto on mukana SIX Manufacturing EDIH -konsortiossa, joka on ehdolla eurooppalaisten digitaalisten innovaatiohubien valinnassa. Kansallisessa kilpailussa SIX Manufacturing EDIH:n ehdotus sijoittui jaetulle ensimmäiselle sijalle. Arviointikomitea kiitti erityisesti kansallista ulottuvuutta ja vahvoja, jo olemassa olevia yhteyksiä kansallisella ja Euroopan tasolla.

Työ- ja elinkeinoministeriö on avoimen haun pohjalta ilmoittanut suomalaiset ehdokkaat Euroopan digitaalisiksi innovaatiohubeiksi (EDIH). Sustainable Industry X (SIX) Manufacturing EDIH on yksi kahdeksasta suomalaisesta ehdokkaasta, jotka osallistuvat Euroopan komission rajoitettuun hakuun. Suomen hubien lukumäärä voi olla enintään neljä.

Euroopan digitaaliset innovaatiohubit tukevat julkisen ja yksityisen sektorin digitaalista muutosta, erityisesti pk-yrityksissä.

− EDIH-toiminnan kautta saamme tiivistettyä yhteistyötä muiden tutkimusorganisaatioiden sekä elinkeinoelämän ja yritysten kanssa valmistavan teollisuuden digitalisaation teemoissa. Toivomme myös, että saamme tehostettua teknologian ja tiedonsiirtoa tutkimuksesta ja kehityksestä liiketoimintaan, sanoo Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi.

SIX Manufacturing EDIH pyrkii lisäämään Suomen valmistavan teollisuuden kilpailukykyä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön, huippuosaamisen ja innovaatioiden avulla. Konsortiossa ovat mukana VTT, Tampereen seudun elinkeinokeskus, SeAMK, JAMK, Tampereen yliopisto, TAMK, Tamlink Oy, Into Seinäjoki, TAKK, Tredu, Vaasan yliopisto, Ylivieska Robotics Lab, Centria ja DIMECC Oy.

Lisätietoja:

Heidi Kuusniemi