Teknologia-aloille tarvitaan lisää naisia myös Pohjanmaalla

Ihmisiä Tervahovissa.
Alueellinen verkkotapahtuma houkuttelee nuoria naisia teknologia-aloille.

Suomalaiset työmarkkinat ovat EU:n eriytyneimpiä, sillä vain 10 % suomalaisista työskentelee aloilla, joilla on yhtä paljon naisia ja miehiä. Naiset ovat suuntautuneet erityisesti opetus- ja hoiva-aloille, miehet tekniikkaan ja logistiikkaan.

Stereotypiat toistuvat yhä edelleen nuorten toiveammateissa, sillä nuoret naiset hakeutuvat sosiaali- ja terveysalalle, kun taas nuoret miehet haluavat töihin tekniikan alalle. Alojen jakautuminen sukupuolittain jäykistää työmarkkinoita ja estää parhaiden kykyjen hyödyntämistä.

– Teknologia on nopeasti kehittyvä ja laaja ala, jonka moninaisuudessa on vielä paljon tehtävää. Esimerkiksi ICT-aloilla työskentelee EU:ssa 7,8 miljoonaa ihmistä, joista ainoastaan 18 % on naisia, sanoo Vaasa Entrepreneurship Societyn puheenjohtaja Tiia-Maria Kinnula.

Keskiviikkona 24.2.2021 järjestettävä Equalitech: Nordic seminar on Women and Technology –verkkotapahtuma kannustaa Pohjanmaan ja lähialueiden lukiolaisia, erityisesti tyttöjä ja nuoria naisia, suuntautumaan teknologiaan esittelemällä teknologia-alojen tarjoamia monipuolisia mahdollisuuksia.

Yhteisöllisen tapahtuman takana ovat pääjärjestäjä Vaasa Entrepreneurship Society sekä Wärtsilä, ABB, Pohjoismaiden ministerineuvosto, Vaasan yliopisto, Vaasan Ammattikorkeakoulu, WestEnergy, Naisjärjestöjen Keskusliitto, Merinova, Nordic Energy Equality Network ja EnergyVaasa.

Vaasan yliopiston VEBIC- ja Digital Economy –tutkimusalustojen johtajat Suvi Karirinne ja Heidi Kuusniemi, joilla molemmilla on tekninen tutkinto, ovat aktiivisesti mukana tapahtuman järjestelyissä.

– Olemme mielellämme mukana, sillä esimerkillä ja roolimalleilla on vahva merkitys nuorten uravalinnoille, he toteavat.

– Olemme vahvasti sitoutuneet monimuotoisen työyhteisön ja inklusiivisen työkulttuurin kehittämiseen. Haluamme olla mukana luomassa sosiaalisesti ja kestävästi kehittyvää yhteiskuntaa Suomessa, sanoo yhtenä pääsponsorina toimivan Suomen ABB:n henkilöstöjohtaja Anu Saarelainen.

– Haluamme Wärtsilässä tukea sukupuolten tasa-arvon toteutumista organisaatiossamme, mutta myös yhteiskunnassa laajemmin. Tässä on kyse myös tulevaisuuden asiantuntijuuden turvaamisesta, jatkaa toisena pääsponsorina toimivan Wärtsilän henkilöstöjohtaja Kai Kamila.

Tapahtumassa on mukana myös Pohjoismaista näkökulmaa.

– Pohjoismaat ovat tunnettuja sekä korkeasta koulutus- ja osaamisasteesta että sukupuolten tasa-arvosta. Kumpikin näistä vaatii jatkuvaa työtä ja kehitystä, perustelee Pohjoismaiden ministerineuvoston Senior Communications Adviser and Project Manager Mia Smeds.

Tilaisuus järjestetään etätilaisuutena Zoomin kautta livenä 24.2 9.00 alkaen. Puhujina toimivat mm. avaruusfysiikan professori Emilia Kilpua Helsingin yliopistosta, johtavana pelisuunnittelijana toimiva Essi Jukkala Wondershopilta sekä Helenin Business Development Manager Pirjo Jantunen. Katso koko ohjelma täällä.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Tiia-Maria Kinnula, Vaasa Entrepreneurship Society (VES), p. 045 633 2308, pj@ves.fi