Kuvataidetta ja kemiaa! -oppimateriaali LUMA-viikolle

Gösta Diehl: Mies ja lokit, 1957
LUMA-keskus Pohjanmaa tuo valtakunnalliselle LUMA-viikolle kuvataidetta ja kemiaa yhdistävän virtuaalisen oppimateriaalin. Oppimateriaalin avulla koululaiset pääsevät suoraan luokasta virtuaaliselle taidenäyttelyvierailulle Kuntsin modernin taiteen museoon Vaasaan Gösta Diehl - Enemmän kuin kubisti -taidenäyttelyyn!

Oppimateriaalissa tutustutaan Kuntsin modernin taiteen museon museopedagogi Zara Hindersin johdolla suomalaisen taidemaalarin Gösta Diehlin väritaiteeseen sekä kubistiseen ja ekspressionistiseen maalaustyyliin. Virtuaalisen näyttelyvierailun jälkeen, voitte perehtyä luokassa omien värien tekoon Forssan kuvataidekoulun julkaisun ja Kemianluokka Gadolinin ohjevideon avulla.

Oppimateriaalissa esitellään myös helppoja ja innostavia kokeita siitä, miten emäksinen ja hapan liuos muuttaa silmällä havaittavaa mustikan ja punakaalin väriä ja valon heijastumista/ imeytymistä värissä. Reaktiota kutsutaan protolyysiksi. Tutustu oppimateriaaliin ja havainnoi protolyysissa tapahtuvat värikkäät ja yllättävät reaktiot innostavalla ja kiinnostavalla tavalla!

Linkki oppimateriaaliin: Kuvataidetta ja kemiaa!