Alumnit lahjoittavat yrityksen merkkipäivärahat yliopistolle

Vaasan yliopiston laskentatoimen professori Marko Järvenpää (vas.) ja Heikki Hurtig
Ekonomi Heikki Hurtig ja hänen perheensä omistama Pohjanmaan Laskenta Oy lahjoittaa yrityksen merkkipäivän onnittelurahat Vaasan yliopiston varainhankintaan. Lahjoitus tuli ajankohtaiseksi, kun yrityksen tilitoimistopalvelut täytti 30 vuotta ja järjesti sen kunniaksi juhlat asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

– Juhliin kutsutut vieraat tiedustelivat, minne onnittelurahat voidaan ohjata. Tiesin yliopiston varainhankintakampanjasta, ja koska kaikki työyhteisömme jäsenet ovat valmistuneet Vaasan yliopistosta, tuntui luontevalta lahjoittaa entiselle opinahjolle, Hurtig sanoo.

– Lisäksi yrityksemme on ollut yhteistyössä yliopiston kanssa täydennyskoulutukseen liittyvissä hankkeissa aiemmin. Laskentaekonomeina pidämme luontevana lahjoituksen kohdentamista kauppatieteiden alalle, Hurtig kertoo.

Vaasan yliopiston menestys perustuu oman tuloksellisuuden rinnalla yhä enemmän alumnien, ystävien ja tukijoiden panokselle. Lahjoituksina kerätyt varat kartoittavat pääomaa, ja sen tuotot Vaasan yliopisto suuntaa tutkimuksen ja sen vaikuttavuuden sekä koulutuksen kehittämiseen.

Pienikin lahjoitussumma on merkittävä. Jokainen 30.6.2022 mennessä Vaasan yliopistolle lahjoitettu euro voi tuottaa valtion vastinrahaa jopa 2,5 euroa. Yksityiset lahjoitukset voi vähentää ansiotuloverotuksessa, kun lahjoituksen määrä on 850–500 000 euroa, yhteisöillä 850–250 000 euroa.

Image

Kuvassa Heikki Hurtig pitämässä puhetta Pohjanmaan Laskenta Oy:n 30-vuotisjuhlassa 29.11.2021.