Yliopistojen sähköinen yhteishaku alkaa 1.3. – useita hakuväyliä Vaasan yliopistoon

Suurin osa Vaasan yliopiston ensi syksyn uusista opiskelijoista valitaan maanantaina 1.3. käynnistyvän yliopistojen sähköisen yhteishaun kautta. Haku yliopistoon tapahtuu verkossa osoitteessa www.yliopistohaku.fi, jossa hakija täyttää sähköisen hakulomakkeen. Yliopiston kauppatieteellisellä alalla aloituspaikkoja on 260, kielissä ja viestinnässä 175, hallintotieteissä 75 ja tekniikassa 60.

Hakuaikaa on tänä vuonna tiivistetty seitsemään viikkoon, sillä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen aikatauluja on haluttu yhtenäistää.  Hakuaika päättyy 16.4. klo 16.15.

Maisterivalinta käynnissä

Yhteishaun rinnalla haku yliopiston maisteriopintoihin on parhaillaan käynnissä. Maisteriopintoihin voivat hakea ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa tutkinnon suorittaneet, jotka haluavat aikaisemman tutkintonsa lisäksi suorittaa maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon.

Maisteriopintoihin hakevat eivät osallistu valintakokeisiin, vaan valinta tehdään aikaisemman tutkinnon soveltuvuuden ja opintomenestyksen perusteella. Yliopiston tutkinto-opiskelijaksi voi hakea myös, mikäli on suorittanut riittävästi avoimen yliopiston opintoja.

Maisterivalinta ja niin sanottu avoimen yliopiston väylän valinta eivät ole mukana yliopistojen sähköisessä yhteishaussa, vaan hakijat täyttävät erillisen paperihakulomakkeen. Hakuaika maisterivalintaan ja avoimen yliopiston väylään päättyy 31.3.2010. Kielten ja viestinnän maisterivalinnassa on jatkuva hakuaika.

Suurin osa Vaasan yliopiston opiskelijoista valitaan joko sähköisessä yhteishaussa tai maisterivalinnassa. Hakuohjeet ja tarkat valintaperusteet löytyvät yliopiston valintaoppaista sekä verkosta osoitteessa www.uwasa.fi/hakeminen.