Viestinnän symposiumit ja energia-alan startup-kurssi palkittiin Vaasan yliopiston tutkimus- ...

Vaasan yliopisto on palkinnut viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 27. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko on Viestinnän tutkimusyhdistys VAKKI ry:n symposiumtoiminta. Vuoden opetustekona palkittiin Vaasan yliopiston, Merinovan ja VESin yhteistyössä toteuttama Start-up Valuation -kurssi.
Vuoden opetusteko -palkinto myönnettiin Start-up Valuation -kurssista. Kurssin luennoitsijat Marko Koski (Merinova, EnergySpin) (vas.), projektitutkija Oskar Sniegowski ja professori Jorma Larimo.
Vuoden tutkimusteko on viestinnän tutkimusyhdistys VAKKI ry:n symposiumtoiminta. Kuvassa yhdistyksen hallituksen jäsenet tutkijatohtori Mona Enell-Nilsson (vas.), yliopistonlehtori Niina Nissilä ja professori Merja Koskela.
Vuoden tutkimusteko palkinnon sai Viestinnän tutkimusyhdistys VAKKI ry:n symposiumtoiminta. VAKKI ry:n hallituksen jäsenet tutkijatohtori Mona Enell-Nilsson (vas.), yliopistonlehtori Niina Nissilä ja professori Merja Koskela.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta myönsi Hyvä opettaja -huomionosoituksen saksan kielen yliopistonlehtorille Tiina Sorvalille. Kunniamaininnan sai aluetieteen kandiohjaaja Helka Kalliomäki.

Vuoden tutkimustekona palkittiin Viestinnän tutkimusyhdistys VAKKI ry:n symposiumtoiminta 40 vuoden ajalta. Symposiumsarja on yksi Suomen pitkäikäisimpiä tieteellisiä konferenssisarjoja.

Symposium tuo vuosittain Vaasaan alan johtavia tutkijoita ja tarjoaa mahdollisuuksia kansainväliseen verkottumiseen ja tieteelliseen keskusteluun. Nyt on sarjan 40. juhlavuosi, ja juhlasymposium järjestetään 6.–7. helmikuuta.

– VAKKI ry arvostaa palkintoa korkealle. Se kertoo siitä, että yliopistossa arvostetaan pitkäjänteistä käytännön toimintaa, joka luo edellytyksiä tieteellisen työn tekemiselle ja keskustelulle, sanoo VAKKI ry:n hallituksen puheenjohtaja, professori Merja Koskela.

Koskelan mukaan symposium on toiminut monitieteisenä sillanrakentajana eri lähestymistapojen välille.

– Kokeneet tutkijat palaavat symposiumiin aina uudelleen ja myös nuoremmat tutkijat tuntevat olevansa tervetulleita. Nuoret tutkijat ovat päässeet vaikuttamaan siihen, keitä ulkopuolisia puhujia kutsutaan symposiumiin ja näin verkottumaan kotimaisten ja kansainvälisten tutkijoiden kanssa.

VAKKI ry:n rahastonhoitaja Niina Nissilä nostaa symposiumin konkreettisena tuloksena esiin VAKKI-julkaisusarjan.

– Se on JUFO 1 -tasoinen julkaisu, joka on varsin ainutlaatuinen. Julkaisussa on artikkeleita neljällä kielellä ja se on open access -julkaisu. Yhdistys on ollut aikaansa edellä monissa asioissa.

Linkki VAKKI-julkaisuun: http://www.vakki.net/publications/

kuva-2-vuoden-tutkimusteko.jpg

VAKKI ry:n hallituksen jäsenet Mona Enell-Nilsson, Niina Nissilä ja Merja Koskela.

Tietoa energia-alan startupien vaikutuksesta

Vuoden opetustekona palkittiin Vaasan yliopiston, Merinovan EnergySpinin ja Vaasa Entrepreneurship Societyn yhteistyössä toteuttama kurssi Start-up Valuation.

Kurssi yhdistää innovatiivisella ja käytännönläheisellä tavalla energialiiketoiminnan ja yrittäjyyden teemat, jotka ovat yliopiston tärkeitä ydinaloja. Energia-alan startup-yrityksiin keskittyvä kurssi antaa opiskelijoille syvällisen ymmärryksen startup-yritysten arvioinnista ja vaikutuksesta liiketoiminnan murrokseen.

Kurssin luennoitsijoina toimivat kansainvälisen liiketoiminnan oppiaineesta Oskar Sniegowski ja Jorma Larimo, Marko Koski EnergySpinistä sekä lukuisat muut vierailijat, kuten bisnesenkelit ja edustajat VESistä ja startup-yrityksistä.

Opiskelijat ovat antaneet kurssista erinomaista palautetta, he arvostivat muun muassa käytännönläheisyyttä sekä hyviä oppimistuloksia startupeista ja datan keruusta.

Kurssin vastuuopettaja, professori Jorma Larimo pitää kolmatta kertaa järjestettyä kurssia monella tapaa onnistuneena.

– On ollut hieno huomata, kuinka opiskelijat pystyvät yhteistyössä tekemään startupeista erinomaisia analyysejä, joista myös yrityksille on hyötyä. Opiskelijat oppivat ymmärtämään kasvun haasteita monesta tärkeästä näkökulmasta.

Kurssilla on tehty energia-alan startupeista TOP30-listaus, minkä avulla on saatu tietoa mitä innovaatioita ja tuotteita kehitellään alalla Euroopassa. TOP30-lista julkaistaan Vaasan Energiaviikolla 16. maaliskuuta.

EnergySpinin Marko Koski kertoo VES Entrepreneurshipin Societyn rakentaneen TOP30-konseptia jo ennen virallista VESin perustamista.

– Idea listauksista tuli alun perin Jarmo Saaraselta, VNT Managementin osakkaalta. Siitä otimme sitten kopin, Koski kertoo.

Palkinnon vastaanottivat professori Jorma Larimo, Oskar Sniegowski, EnergySpinin Marko Koski sekä VESin puheenjohtaja Duman Imani.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan hallitus myönsi Hyvä opettaja -huomionosoituksen saksan opettaja Tiina Sorvalille. Sorvalilla on aitoa intohimoa opettaa, hän uudistaa opetustaan jatkuvasti ja tarjoaa moderneja mahdollisuuksia oppia. VYY:n hallitus myönsi lisäksi kunniamaininnan kandiohjaaja Helka Kalliomäelle, joka on syyslukukauden aikana ohjannut aluetieteen kandidaattiseminaaria.

Vaasan yliopisto vietti vuosijuhlaa maanantaina 27. tammikuuta. Juhlan avajaispuheen piti rehtori Jari Kuusisto. Juhlapuheen piti OP Ryhmän pääjohtaja, Vaasan yliopiston kunniatohtori Timo Ritakallio.

Juhlassa esittäytyivät myös uudet professorit: julkisjohtamisen professori Christoph Demmke ja tietotekniikan professori, Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi.

Rehtori Jari Kuusiston ja pääjohtaja Timo Ritakallion puheet linkkeinä alla.

Lisätietoja:

Professori Merja Koskela,  viestintätieteet