Yhdysvaltain uusi suurlähettiläs Adams vieraili Vaasan yliopistolla

Yhdysvaltain uusi suurlähettiläs Suomessa Charles C. Adams vieraili tänään Vaasassa ja Vaasan yliopistolla. Hän tapasi aamupäivällä Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun VAMKin rehtorit sekä kiersi opiskelijoiden mukana kampuksella.
– Yliopistojen tilat, osaaminen ja kunnianhimo tekivät minuun vaikutuksen, Charles C. Adams sanoi tänään lehdistötilaisuudessa Vaasan yliopistolla.
Yhdysvaltain suurlähettiläs Charles C. Adams kiersi opiskelijoiden mukana Vaasan yliopiston ja VAMKin kampuksilla.

Adams kertoi keskustelun Vaasan yliopiston ma. rehtorin Jari Kuusiston ja VAMKin rehtorin Tauno Kekäleen kanssa olleen hyvin antoisa. Yliopistojen kampuskierroksella hän oli huomannut etenkin Vaasan yliopiston ja VAMKin kansainvälisyyden.

– Tapasin kampuksella opiskelijoita esimerkiksi Kreikasta, Vietnamista ja Keniasta, jotka olivat tulleet tänne huippuosaamisen vuoksi. Suomen ja Vaasan korkeakouluilla on valtava mahdollisuus houkutella parhaita kykyjä - professoreita ja opiskelijoita sekä tehdä koulutuksesta vientibrändi Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan, Adams sanoi.

Vaasan yliopiston opiskelijoista 12 prosenttia on kansainvälisiä opiskelijoita ja VAMKin opiskelijoista heitä on yhdeksän prosenttia.

Adams muisteli yliopiston Nyman-salissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa aiempaa matkaansa Vaasaan, jonka hän teki 40 vuotta sitten entisen vaimonsa ja tämän vanhempien kanssa.  Seurue oli matkannut kesäiseen Vaasaan junalla laivalla Uumajasta. Syynä matkaan olivat vaimon sukujuuret. Vaimon isoisä oli lähtöisin Koivulahdesta, josta hän oli vuonna 1902 muuttanut siirtolaiseksi Amerikkaan.

Charles C. Adams aikoo tavata tänään vielä Vaasan alueen yrityksiä ja vierailee esimerkiksi Wärtsilässä ja ABB:llä. Vierailun isäntänä on Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen.

Adams ehdotti yhdeksi lääkkeeksi Suomen talouden tilaan ja tuottavuuden kasvattamiseen ulkomaankaupan kasvattamista.

– Me olemme vakuuttuneita, että Yhdysvaltain ja Suomen kahdenvälistä kauppaa on mahdollisuus kasvattaa. Yhdysvallat on nykyään Suomen kuudenneksi suurin kauppakumppani, mutta ei ole mitään syytä, miksemme voisi tavoitella viidettä tai neljättä sijaa, Adams totesi.

Adamsin mukaan TTIP-sopimus eli transatlanttinen kauppa- ja investointikumppanuus Euroopan Unionin ja Yhdysvaltojen välillä hyödyttäisi toteutuessaan etenkin Suomea.

Charles C. Adams aloitti työnsä Suomessa heinäkuussa. Adamsilla on hyvin kansainvälinen tausta. Hänen isänsä oli ammatiltaan diplomaatti, joten Adams asui jo lapsena useissa eri maissa.  Hän syntyi Belfastissa 25.8.1947. Hän on tehnyt työuransa juristina keskittyen kansainväliseen välimiesoikeuteen. Ennen nimitystään suurlähettilääksi hän työskenteli kansainvälisessäa Akin Gump Strauss Hauer & Feld -lakitoimistossa Genevessä.A024s.jpg

Suurlähettiläs Charles C. Adams, Vaasan yliopiston ma. rehtori Jari Kuusisto ja Vaasan ammattikorkeakoulun VAMKin rehtori Tauno Kekäle.

Eniten reaktioita tällä viikolla