Selina Liang luotsaa Vaasan yliopiston ja Kiinan tiedeakatemian yhteistä Kiina-Suomi tiede-, ...

Yliopistotutkija, PhD Liting (Selina) Liang on nimitetty Vaasan yliopiston ja Kiinan tiedeakatemian CASISD-instituutin yhteisen Kiina-Suomi tiede-, teknologia- ja innovaatiokeskuksen (Kiina-Suomi TTI-keskus) johtajaksi.
Kiina-Suomi TTI-keskuksen uusi johtaja Selina Liang kertoo keskuksen hankkeesta, jonka tavoitteena on vahvistaa Pohjanmaan innovaatioekosysteemiä edistämällä maakunnan ja hankkeeseen valittujen kiinalaisalueiden välistä TKI-yhteistyötä ja verkottumista.

Keskuksen tavoitteena on rakentaa kansainvälinen ajatushautomo, joka tekee tutkimusta sekä kouluttaa ja konsultoi päättäjiä ja yrityksiä Euroopassa ja Kiinassa.  Tutkimuksen aiheita ovat esimerkiksi innovaatio- ja yrittäjyyspolitiikka, tiede-, teknologia- ja innovaatiostrategia sekä älykkääseen ja kestävään energiajärjestelmään siirtyminen.

– Vaasan yliopisto investoi parhaillaan merkittävästi tutkimukseen. Minulle on kunnia ja hieno mahdollisuus päästä johtamaan Kiina-Suomi TTI-keskusta tällaisena aikana. Uskon, että kokemukseni monesta eri kulttuurista ja vuosien kokemukseni kansainvälisestä konsultointitoiminnasta sekä akateemisesta tutkimuksesta auttavat minua saavuttamaan keskukselle asetetut tavoitteet, Liang sanoo.

Vaasan yliopiston ja Kiinan tiedeakatemian CASISD-insituutin yhteistyösopimuksen mukaan kumpikin osapuoli nimittää keskukselle johtajan, joka vastaa operatiivisesta toiminnasta.

– Tulen tekemään yhteistyötä tohtori Guo Wenin kanssa, joka johtaa keskusta Kiinassa, kertoo Selina Liang.

Kiina-Suomi TTI-keskuksen johtajan tehtävänä on tukea yliopiston rehtoria keskuksen strategisessa suunnittelussa, ulkoisen rahoituksen hankkiminen ja Vaasan yliopiston strategian mukaisten tutkimushankkeiden johtaminen. Hän myös rakentaa yhteistyötä sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa sekä edistää omalta osaltaan Vaasan yliopiston tutkimusta ja koulutusyhteistyötä Kiinan huippuyliopistojen kanssa.

– Odotamme innostuneena kunnianhimoisten ja kaikkia osapuolia hyödyttävien projektien kehittämistä kumppaniemme kanssa. Tiede, teknologia ja innovaatiopolitiikka ovat avainroolissa energiamurroksessa. Uskon, että keskuksen Kiina-Suomi TTI-keskuksen johtaja Selina Liang tulee saavuttamaan tässä erinomaisia tuloksia, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Monikulttuurinen innovaatiotutkija

Selina Liang on syntyisin Kiinasta, mutta hän on asunut useita vuosia Britanniassa, jossa hän on työskennellyt sekä konsultointialalla että yliopistossa. Hän on väitellyt innovaatiojohtamisesta Manchesterin yliopiston Innovaatiotutkimuksen instituutissa.

Liang tuli vuonna 2012 SC-Researchin palvelukseen. SC-Research on Vaasan yliopiston Lapualla sijaitseva tutkimusryhmä. Liang on yliopistotutkijana tehnyt tutkimusta innovaatioiden strategisesta johtamisesta keskittyen esimerkiksi liiketoimintamallien innovaatioon, kysyntä- ja käyttäjälähtöiseen innovaatiotoimintaan, innovaatioekosysteemeihin sekä teollisuus- ja innovaatiopolitikkaan.

EU-rahoitusta Kiina-Suomi TTI -keskuksen toiminnan kehittämiseen

Kiina-Suomi TTI-keskus on saanut hiljattain Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR) merkittävän rahoituksen hankkeeseen, jonka kokonaisbudjetti on noin 424 000 euroa. Selina Liangin johtaman kaksivuotisen hankkeen päämääränä on luoda keskukselle toimintamalli, jonka myötä se kehittyy tutkimus-, kehitys- ja innovaatioyhteistyötä (TKI) edistäväksi ajatushautomoksi.

Keskus vahvistaa Pohjanmaan innovaatioekosysteemiä edistämällä maakunnan ja hankkeeseen valittujen kiinalaisalueiden välistä TKI-yhteistyötä, vuorovaikutusta ja verkottumista. Tärkeimpiä yhteistyön kohteita ovat energiasektorin murros ja digitalisaatioon liittyvät innovatiiviset ratkaisut, joihin molempiin liittyy merkittäviä tutkimukseen ja liiketoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.

– Ensimmäisenä askeleena projektitiimimme, eli minä sekä tutkijat Arja Kuusisto ja Pirjo Yli-Viitala SC-Researchista, tekee selvityksen Pohjanmaan alueen Kiina-Suomi-yhteistyöstä yrityksissä sekä koulutuksen, julkishallinnon että järjestöjen osalta. Me myös pyrimme tunnistamaan millaista kysyntää yhteistyön lisäämiselle olisi Pohjanmaalla ja vastaavasti Kiinassa. Vierailen pian viidellä mahdollisella kumppanialueella Kiinassa tätä selvittääkseni, kertoo Liang.

Liangin tavoitteena on myös saada Vaasan yliopiston yliopistoyhteisön jäseniä eli niin henkilökuntaa kuin opiskelijoitakin mukaan hankkeeseen.

– Olemme lisäksi valmistelemassa post doc -tutkijan ja jatko-opiskelijan rekrytointia hankkeeseen, sanoo Liang.

Lisätiedot

Liting (Selina) Liang, johtaja, Kiina-Suomi tiede-, teknologia- ja innovaatiokeskus (Sino-Finnish Research Centre for Science, Technology and Innovation), Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8372, liting.liang(at)uwasa.fi

Jari Kuusisto, rehtori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8291, jari.kuusisto(at)uwasa.fi