Markkinointi- ja kulutustutkimus

Image
Markkinointi ja kulutustutkimus

Esittely

Olemme kunnianhimoinen, dynaaminen ja kannustava markkinoinnin- ja kulutustutkijoiden yhteisö. Tutkimusryhmämme vahvuutena on monimuotoisuus, mikä näkyy niin lähestymistavoissa, tutkimusalueissa, metodologioissa kuin analyyttisissä näkökulmissakin, joiden kautta tarkastelemme markkinoinnin ajankohtaisia tutkimushaasteita.

Missiomme on edistää liiketoiminnan pitkäjänteistä menestystä ja rakentaa yhtäaikaisesti sosiaalista ja ekologista kestävyyttä huippuluokan markkinointitutkimuksella, ja siten hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yhteiskuntaa laajasti.

Olemme perinteisesti tunnettuja vahvasta kulutustutkimuksen osaamisestamme, ja tutkimuksemme tarjoaakin kolme erilaista näkökulmaa kuluttajamarkkinoinnin tieteenalaan. Nykyään tutkimusryhmämme osaaminen on laajentunut kuluttajamarkkinoiden lisäksi tarkastelemaan ekosysteemejä, joissa moninaiset markkinatoimijat, niin kuluttajat kuin yrityksetkin toimivat. Uskomme vahvasti tutkimukseen perustuvaan opetukseen ja toteutamme tätä myös käytännössä tutkimalla markkinoinnin koulutusta.

Tutkimuksemme kytkeytyy tiiviisti liiketoiminnan uudistamisen, kestävän kulutuksen ja yhteiskunnan digitalisoitumisen ilmiöihin. Tutkimusryhmä keskittyy erityisesti seuraaviin teemoihin:

  • Kestävät liiketoimintamallit ja ekosysteemit
  • Vastuullinen kuluttajamarkkinointi
  • Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
  • Dataohjautuvat persoonat kestävään kasvuun
  • Merkityksellinen markkinoinnin koulutus 
Bild

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Julkaisut

Julkaisuvuosi Julkaisu Kirjoittajat
2025 Development and consumer perceptions of a snack machine producing customized or personalized on-demand bakery products Lappi, Jenni; Arvola, Anne; Calton, Alex; Umer, Adil; Vanhatalo, Saara; Kilpeläinen, Pekka; Pennanen, Kyösti; Sozer, Nesli
2025 What drives firm power across multiple levels of B2B analysis? Structured systematic literature review Mitręga, Maciej; Wegner, Douglas; Faccin, Kadigia; Makkonen, Hannu; Siemieniako, Dariusz
2025 “I became a child again!” How to stage engaging restaurant experiences: modeling the service management process Björk, Peter; Pitkäkoski, Tuija; Luomala, Harri
2025 How Can Intelligent Persona Systems Support Online Advertisers’ Daily Work Tasks? Salminen, Joni; Kaate, Ilkka; Olkkonen, Rami; Yang, Yanwu; Jung, Soon-Gyo; Jansen, Bernard J.
2025 Emerging technologies in sharing economy: a review and research agenda Hossain, Mokter; Ahmad, Farhan; Aleem, Majid; Bask, Anu; Rajahonka, Mervi
2025 Leadership and Work-Life Balance Tillotson, Jack; Toyoki, Sammy
2025 Power and Leadership Tillotson, Jack
2025 Participative Leadership Tillotson, Jack
2025 Leadership Development Models Tillotson, Jack; Toyoki, Sammy
2025 Leadership and Organisational Learning Tillotson, Jack; Bhatnagar, Kushagra

Tutkimusryhmän johtajat

Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen

Tutkimusryhmän jäsenet

Tohtoriopiskelijat

  • Huma Bano Adeel
  • Farhan Ahmed
  • Hanna Ahtosalo
  • Tiia Alkkiomäki
  • Danial Amin
  • Joel Anderssén
  • Ann-Sofi Backgren
  • Päivi Borisov
  • Laura Forsman
  • Audur Hermannsdóttir
  • Maija Kantola
  • Suzi Kimura
  • Niklas Kurki
  • Roosa-Maaria Malila
  • Tamara Minina
  • Rajat Rewaram Patil
  • Evianna Pehkonen
  • Nayeem Rahman
  • Anna-Mari Rimppi
  • Tiina Shen
  • Ekaterina Sofroneeva
  • Katariina Sorvari
  • Elina Tikkanen
  • Essi Vesterinen
  • Leena Viitaharju
  • Denise Villikka
  • Tiia Vuorinen
  • Thi Thu Trang Xuan
  • Emiliia Zemskova

Blogi: Marketing goes...

Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.