Verkko-opiskelu tuo mahdollisuuksia – neuvoja johtajilta ja mukaan todellisiin kansainvälisiin yritysprojekteihin

opiskelu kansainvälisesti
Korona-aika ja verkko-opiskelu antavat oppilaille ja minulle uusia kansainvälisiä mahdollisuuksia, korostaa yliopisto-opettaja Ausrine Silenskyte Vaasan yliopistosta. Joukko johtamisen ja liiketoiminnan opiskelijoita sai neuvoja useilta kokeneilta kansainvälisen liiketoiminnan johtajilta. Opiskelijat osallistuivat syksyllä myös X-Culture-projektiin, jossa he pääsivät työskentelemään globaaleissa virtuaalitiimeissä kansainvälisten yritysten todellisissa kehitysprojekteissa.

Opiskelijat osallistuivat X-Culture-projektiin International Management -kurssilla ja seitsemän opiskelijaa suoritti sen onnistuneesti: Diane Goupy, Alexandra Hohlweg, Dilan Kucukaslan, Patrik Lauhaluoma, Alix Laurent, Netta Lehtola, and Erik Wallin.

Opiskelija Patrik Lauhaluoma kertoo projektin olleen haastava, koska siinä toimittiin yhdessä muiden tiimin jäsenten kanssa eri aikavyöhykkeillä, kulttuureissa ja organisaatoissa.

− Projekti avasi silmiä siihen, mitä on todellinen kansainvälinen liiketoiminta. Opiskelu ei ollut vain teorioiden avaamista Word-tiedostoon, vaan melkein päivittäistä työskentelyä tiimin jäsenten kanssa globaalisti Uudesta-Seelannista Kolumbiaan. Joskus joidenkin tiimin jäsenten piti osallistua kokoukseen yhdeltä tai neljältä yöllä.

− Suurin yllätys minulle oli, miten paljon osaaminen ja kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta vaihtelee. Esimerkiksi Kolumbian ja Suomen välillä on erilaisia käytäntöjä tehdä bisnestä. Olen iloinen, että sain tämän mahdollisuuden oppia paljon, Lauhaluoma sanoo.

Projekti kehitti opiskelijoiden taitoja monipuolisesti.

− Pystyin kehittämään virtuaalisia ja monikulttuurisia yhteistyötaitoja, ja oli pakko luottaa myös englannin kielen taitooni. Suurin haaste oli, että ryhmän jäsenten välillä oli sekä fyysinen että henkinen etäisyys. Suosittelen projektia myös siksi, että se kantaa mahdollisuuden kokea kansainvälinen yhteistyö käytännössä ja tässä oppii käyttämään videoyhteyksiä. Nämä ovat tarpeellisia taitoja tulevaisuuden työpaikoilla, korostaa Erik Wallin.

Neuvoja toimitusjohtajalta ja bisneskehittäjältä

Koska pandemia siirsi yritysten toiminnan verkkoon, oli normaalisti paljon matkustavia johtajia helpompi tavoittaa.

− Oli mahdollista saada puolen tunnin palaveri toimitusjohtajan kanssa, koska verkkotyöskentely tuo joustavuutta. Joskus palaveri venyi pitkäksikin, yritysten johtohenkilöstö oli hyvin sitoutunutta antamaan neuvoja opiskeliljoille, kertoo yliopisto-opettaja Ausrine Silenskyte.

Opiskelijat saivat kurssin aikana strategianeuvoja Cerberus-yhtiön varatoimitusjohtajalta, oppivat ulkomaisten työntekijöiden johtamisesta ja haasteista BAA Trainingin Vietnamin tytäryhtiön toimitusjohtajalta ja saivat vinkkejä monikulttuuriseen vuorovaikutukseen kansainväliseltä dokumentaatiokoordinaattorilta Prohocilla / Wärtsilässä. Lopuksi opiskelijat saivat oppia Aliaksandr (Sasha) Hudzilinilta, joka toimii liiketoiminnan kehittäjänä lohkoketju-sivuston ja -podcastin parissa Piilaaksossa.

Vuorovaikutus oppitunneilla Zoomissa oli intensiivistä, yhteistyöhön perustuvaa ja paljon hyvää keskustelua sisältävää. Opiskelijat antoivat palautetta siitä, että vaikka kurssi suoritettiin kokonaan verkossa, se tuntui siltä kuin se olisi tapahtunut luokassa kasvotusten. Verkko-opiskelu mahdollisti myös sosiaalisen kanssakäymisen.

− Pidin International Management -kurssin ensimmäistä kertaa kandiopiskelijoille, ja sen suunnittelu pandemia-aikana huolestutti. Kansainvälisen liiketoiminnan ohjelmavastaava Olivier Wurtz kannusti kuitenkin luovaan toimintaan. Olen kiitollinen siitä, sillä näyttää, että kurssin kehittäminen onnistui. Kurssipalaute oli paljon korkeampi kuin viime vuosina, ja olemme jatkaneet ammatillista keskustelua opiskelijoiden kanssa vielä kurssin jälkeenkin, Ausrine Silenskyte kertoo.