Suomi jäädyttää korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyön Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa

Yhteistyö
Opetus- ja kulttuuriministeriö suosittaa suomalaiskorkeakouluja pidättäytymään kaikesta korkeakoulu- ja tiedeyhteistyöstä venäläisten ja valkovenäläisten kumppaniorganisaatioiden kanssa. Linjauksen mukaisesti Vaasan yliopisto ei käynnistä uusia hankkeita ja olemassa oleva organisaatioiden välinen yhteistyö keskeytetään toistaiseksi.

Korkeakoulujen toimenpiteet suuntautuvat Ukrainaan hyökännyttä Venäjän valtiota kohtaan. Linjaukset kohdistuvat Ukrainan tueksi, eivät venäläisiä tai valkovenäläisiä opiskelijoita ja tutkijoita vastaan. Suomeen voi jatkossakin hakeutua opiskelijaksi tai tutkijaksi kansalaisuudesta riippumatta.

– Vaasan yliopisto on avoin, kansainvälinen ja tasavertainen yhteisö, joka tukee toisiaan kansalaisuudesta riippumatta. Nyt jos koskaan yliopistomme yhteisöllisyys on keskeinen voimavaramme, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Suomi aikoo tukea Ukrainaa ja ukrainalaisia myös korkeakoulutuksen ja tutkimusyhteistyön alueilla. Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee yhteistyössä korkeakoulujen kanssa toimia, joilla voidaan tukea ukrainalaisia opiskelijoita, korkeakoulujen henkilökuntaa ja tutkijoita, sekä tarjota sotaa pakeneville opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksia Suomessa.