Reunalaskenta tuo tehoa työkoneisiin

Lauri Nyystilä ja Seppo Niemi
Vaasan yliopiston, Tampereen yliopiston ja Åbo Akademin tutkimusprojektissa EDGE – Edge Analytics for Smart Diagnostics in Digital Machinery Concept – on tutkittu, miten reunalaskennalla voidaan tehostaa työkoneiden ja laivamoottoreiden suorituskykyä.

Reunalaskennalla tarkoitetaan sitä, että antureista saatu mittaustieto käsitellään paikallisesti, eli heti työkoneessa tai muussa kentällä olevassa laitteessa. Reunalaskennan kehittyessä pilvipalveluiden tarjoama data-analytiikka siirretään itse laitteisiin, jolloin tulokset ovat käytettävissä ilman viiveitä ja myös ilman nopeita tietoliikenneyhteyksiä.

Liikkuvissa työkoneissa kokonaishyötysuhdetta on mahdollista lisätä reunalaskennan avulla merkittävästi, tarjoamalla palautetta kuljettajalle työtehtävän suorituksen tehokkuudesta.  Työkoneen tehokkuutta saadaan tällöin parannettua kuljettajan ajokokemuksesta riippumatta.

Laivamoottoreissa reunalaskennalla mahdollistetaan autonomiset konehuoneet, joissa moottorin kuntoa ja huoltotarvetta seurataan jatkuvasti ja ilman viiveitä. Tällöin moottorin hyötysuhde paranee ja tarpeelliset huoltotoimet voidaan suunnitella jo ennalta tehtäväksi sopivassa satamassa.

Kaksivuotiseen projektiin ovat osallistuneet Wärtsilä, Wapice, Solita, Silo.AI, Top Data Science, Ponsse, Fingrid, Meluta, KNL Networks, Epec sekä tutkimusorganisaatiot Tampereen yliopisto, Åbo Akademi ja Vaasan yliopisto. Projektia on rahoittanut Business Finland.

EDGE-projektin tuloksia esitellään julkisessa onlineseminaarissa tiistaina 9.2.2021 klo 9.30–12.00, ilmoittautumiset: https:/abacus.abo.fi/edge. Seminaari on englanniksi.

Lisätiedot

Professori Seppo Niemi, Vaasan yliopisto, p. 050 430 8519, seppo.niemi(at)uwasa.fi
Professori Kalevi Huhtala, Tampereen yliopisto, p. 040 849 0512, kalevi.huhtala(at)tuni.fi
Yliopistonlehtori Jerker Björkqvist, Åbo Akademi, p. 050 409 6335, jerker.bjorkqvist(at)abo.fi