Puhtaampia ratkaisuja merikuljetuksiin ja työkoneisiin

Maciej Mikulski and Merja Kangasjärvi, VEBIC laboratory, University of Vaasa
Vaasan yliopiston johtama Clean Propulsion Technologies -hankekonsortio pyrkii kehittämään täysin uusia ratkaisuja puhtaisiin ja tehokkaisiin merikuljetuksiin ja työkoneisiin. Tällä vastataan päästölainsäädännön kiristyksiin ja kansainvälisen kilpailun lisääntymiseen. Business Finland on myöntänyt kuudelle tutkimusorganisaatiolle ja yhdeksälle yritykselle tutkimusrahoituksen uusien voimalaiteratkaisujen kehittämiseksi tutkimusvaiheesta konkreettisiksi sovelluksiksi.

– Yhteinen tavoitteemme on varmistaa Suomen voimalaiteteollisuudelle globaalin teknologiajohtajan asema luomalla yhteinen visio ja kestävän kehityksen mukaiset liiketoimintaratkaisut, sanoo apulaisprofessori Maciej Mikulski Vaasan yliopistosta. Mikulski toimii Clean Propulsion Technologies -hankkeen vastaavana johtajana.

Tutkimusorganisaatiot ja yritykset kehittävät lupaavimmista ja innovatiivisimmista voimalaiteteknologioista uusia tuotteita. Näillä toimilla varmistetaan, että meriliikenne ja työkoneet yltävät vuoden 2035 kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Pitkällä aikavälillä tavoite saavutetaan kehittämällä molemmille sektoreille yhteinen teknologian kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa vakaan tien myös vuoden 2050 vaatimusten täyttämiseen.

Hankkeen merkittävimmät odotettavissa olevat teknilliset tulokset ovat uraauurtava uutta reaktiivisuudella hallittavaa puristussytytystä (RCCI) hyödyntävä keskinopea monipolttoainemoottori sekä nopeakäyntinen vetymoottoriratkaisu. Tutkimuksessa paneudutaan myös edistyksellisen pakokaasujen jälkikäsittelyn, hybridivoimalaitteiden ja ennustavan voimansiirron hallinnan kehittämiseen. Kokonaisuus muodostaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän liiketoimintamallin.

Business Finland on myöntänyt Clean Propulsion Technologies -hankkeelle huomattavan, 7,9 miljoonan euron rahoituksen.

­– Edistämme suomalaisyritysten kilpailukykyä ja kokoamme yhteen älykkään energiaekosysteemin tärkeimpiä toimijoita uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Konsortiohanke on erinomainen esimerkki poltto- ja hybriditeknologian hyvin suunnitellusta kehittämisestä, jolla pyritään harppaukseen merikuljetusten ja työkoneiden ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus vahvistaa Suomen moottori- ja työkoneyritysten sekä tutkimuskeskusten yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Business Finlandin johtava asiantuntija Esa Lindqvist

Mikulskin mukaan hanke on ensimmäinen tämän suuruusluokan yhteishanke Wärtsilän ja AGCO Powerin kanssa, jotka ovat Suomen kaksi johtavaa moottorivalmistajaa. Tämä yhteistyö luo vankan perustan, jota vahvistaa muiden hankekumppaneiden osaaminen ja joka auttaa menestymään alan kasvavassa globaalissa kilpailussa.

– Ratkaisujen kehittäminen yhdessä Engine Research Initiative -ekosysteemissä ja muiden teknologiajohtajien kanssa on tehokkain tapa tuottaa polttomoottoriratkaisuja kestävään ja vähähiiliseen tulevaisuuteen, toteavat Wärtsilän laboratoriopäällikkö Christer Wik ja projektikontrolleri Lauri Pessinen.

Myös AGCO Powerille on tärkeintä löytää uusia, tehokkaita ja puhtaita ratkaisuja.

– Tämä hanke tukee voimakkaasti AGCO Powerin uusien teknologioiden tutkimusta, jossa panostetaan kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen. Hankkeen myötä syntyy myös suomalainen tutkimusverkosto tälle teknologiasektorille, toteaa AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

Clean Propulsion Technologies -projekti edistää Vaasan yliopiston energiatutkimuksen kehittämissuunnitelmaa, joka on laadittu yliopiston VEBIC-tutkimusalustan ja tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisen yksikön yhteistyönä.

– Hankkeen laboratorio- ja menetelmäinnovaatiot johtavat meidät tutkimusalueen globaaliin kärkeen, toteaa Mikulski.

CPT-hankekonsortio koostuu kuudesta tutkimusorganisaatiosta (Vaasan yliopisto, Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Åbo Akademi, VTT ja LUT-yliopisto) sekä yhdeksästä yrityksestä (Wärtsilä Finland, AGCO Power, Meyer Turku, Napa, Dinex Finland, Proventia, Geyser Batteries, Bosch Rexroth ja APUGenius). Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 15 miljoonaa euroa, josta 7,9 miljoonaa euroa on Business Finlandin rahoitusta. Yritykset ja yliopistot rahoittavat loppuosan.

Lisätiedot

Merja Kangasjärvi, kehittämispäällikkö, Vaasan yliopisto, VEBIC-tutkimusalusta, puh.  029 449 8205, sähköposti: merja.kangasjarvi@uwasa.fi

Hankkeen johtaja: Maciej Mikulski, apulaisprofessori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8591, sähköposti: maciej.mikulski@uwasa.fi

Mitä mieltä olit jutusta?