Piirrä Merenkurkun oma satelliitti

piirrustuskilpailu
Suomen ja Ruotsin yhteinen avaruushanke järjestää #MyKvarkenSat -piirustuskilpailun lapsille ja nuorille.

Oletko kuullut, että Pohjalaismaakunnat ja Ruotsin Västerbotten saavat oman piensatelliitin? KvarkenSpaceEco-hankkeen suunnittelema ja ensi vuoden aikana rakennettava KvarkenSat-satelliitti laukaistaan maata kiertävälle radalle keräämään ja välittämään tietoa omasta elinympäristöstämme. Tuo tieto tulee olemaan kaikkien meidän saatavilla internetin välityksellä.

Joulukuun alussa tapahtuvan KvarkenSat-satelliitin julkistuksen kunniaksi KvarkenSpaceEco-hanke ja Vaasan yliopisto järjestävät piirustuskilpailun alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille EU-alueella. Kilpailun aiheena on piirtäjän oma näkemys siitä, miltä Merenkurkun tuleva KvarkenSat näyttää.

– KvarkenSpaceEco-hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa avaruudesta saatavan datan hyödyntämismahdollisuuksista. Tällä kampanjalla pyrimme herättämään lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä ja opettajiensa kiinnostusta avaruuteen liittyviä asioita kohtaan, kertoo hankkeen vastuullinen johtaja, professori Heidi Kuusniemi, joka johtaa Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustaa.

Piirustukset lähtevät avaruuteen

Lasten ja nuorten satelliittipiirustukset pyydetään lähettämään digitaalisessa muodossa sähköpostilla osoitteeseen mykvarkensat@uwasa.fi viimeistään 12.12.2021.  Piirustusten tulee olla jpg-, png- tai pdf-tiedostoja, ja yksittäisen piirustuksen suurin mahdollinen koko on kuusi (6) megatavua. Tarkemmat ohjeet ja kilpailun säännöt löytyvät hankkeen verkkosivuilta www.kvarkenspacecenter.org.

Kilpailussa on kolme ikäluokkaa: alle 6-vuotiaat, 6–12-vuotiaat ja 13–17-vuotiaat. Jokaisesta ikäluokasta arvotaan yksi voittaja, joka saa palkinnokseen avaruusaiheisen legopaketin.

– Varmasti palkintojakin hienompi asia on se, että kaikki kilpailuun osallistuvat piirustukset laukaistaan aikanaan KvarkenSat-piensatelliitin matkassa avaruuteen, sanoo kilpailua ideoinut projektikoordinaattori Katriina Nousiainen Vaasan yliopistosta.

EU Interreg Botnia-Atlantica -ohjelmasta sekä Pohjanmaan liitolta ja Västerbottenin lääninhallitukselta rahoituksensa saava KvarkenSpaceEco – viralliselta nimeltään New Space Digital Economy Innovation Center – on suomalais-ruotsalaisena yhteistyönä Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntien sekä Västerbottenin läänin alueella toteutettava hanke. Sen partnerit ovat Vaasan yliopisto, Yrkeshögskolan Novia, Vaasan ammattikorkeakoulu/MUOVA, Hanken, Åbo Akademi, Aalto-yliopisto, Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, Svenska lantbruksuniversitet ja Institutet för rymdfysik.

Lisätietoja

Katriina Nousiainen, projektikoordinaattori, Vaasan yliopisto mykvarkensat@uwasa.fi, puh. 029 449 8358

www.kvarkenspacecenter.org