Marko Järvenpää yhdysvaltalaisen tutkimussäätiön komiteaan

Marko Järvenpää profiilikuva
Vaasan yliopiston laskentatoimen professori Marko Järvenpää on valittu yhdysvaltalaisen laskentatoimen ja talousammattilaisten tutkimussäätiön IMA Research Foundation komitean jäseneksi.

Institute of Management Accountants, IMA on merkittävä laskentatoimen ja talousammattilaisten yhdistys, joka tukee alan tutkimusta ja koulutusta. IMA:lla on 140 000 jäsentä ja yhdistys myöntää muun muassa CPA-auktorisointeja (Certified Management Accountant).

IMA Research Foundation, IRF on IMA: n tutkimussäätiö, joka rahoittaa alan tutkimusta. Tähän mennessä säätiö on myöntänyt yli miljoona dollaria tutkimusapurahoja tutkijoille ja jatko-opiskelijoille. Marko Järvenpään tehtävä onkin yhdessä muun komitean kanssa kehittää taloushallinnon tutkimusta monipuolisesti, esimerkiksi arvioimalla tutkimusrahoitusten hakemuksia.

– Komitean jäsenenä saan uusia näköaloja taloushallinnon ammattilaisten työn nykytilaan, kehittämiseen ja tulevaisuuteen Yhdysvalloissa sekä maailmanlaajuisesti. Lisäksi nimitys tuo mahdollisesti uusia yhteistyömahdollisuuksia tutkimukseen ja koulutukseen, sanoo Järvenpää.

Järvenpää epäilee nimitykseen vaikuttaneen hänen monipuolinen tutkimustyö alalla sekä yhteistyö IMA:n tutkimusjohtajan tohtori Kip Krumwieden kanssa. Järvenpää on tutkinut pitkään taloushallinnon ja laskentatoimen ammattilaisten työtä ja sen kehittämistä liikkeenjohdon tueksi. Lisäksi hän on tehnyt tutkimusta johdon laskentatoimen innovaatioiden kehittämisestä ja soveltamisesta. IMA:n tutkimusjohtaja Krumwiede on tuttu myös Vaasan yliopistossa, sillä hän on mukana Liikesivistysrahastolta rahoitusta saaneessa yliopiston uudessa tutkimushankkeessa, joka tutkii digitalisoitumisen vaikutuksia taloushallintoon.

IMA:n verkkosivut

Lisätietoja

Laskentatoimen professori Marko Järvenpää, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8440, marko.jarvenpaa(@)uwasa.fi