Koulutustarjontamme laajenee – Ilmastoyliopiston ilmasto- ja kestävyyskursseille ilmoittautuminen alkanut

Ilmastoyliopiston tarroja ja muuta materiaalia
Kiinnostavatko sinua ilmastokysymykset ja kestävämmät ratkaisut?

Nyt opiskelijoillemme avautuu erinomainen tilaisuus syventyä näihin teemoihin, sillä Vaasan yliopisto osallistuu Helsingin yliopiston koordinoiman Ilmastoyliopisto (Climate University) -verkoston toimintaan 17 korkeakoulun kanssa.

Ensimmäiset Ilmastoyliopiston kaikille yhteistyöyliopistojen opiskelijoille avoimet kurssit alkavat tammikuussa 2022 ja niihin ilmoittautuminen on käynnissä nyt. Ilmastoyliopiston kurssit sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheesta kiinnostuneille opiskelijoille, opettajille ja jo työelämässä vaikuttaville. Kurssit ovat pääsääntöisesti englanniksi, mutta myös käännöksiä suomeksi ja ruotsiksi työstetään.

Kurssien materiaalit ovat kaikille avoimia, mutta opintopisteitä suorittaakseen opiskelijan on oltava kirjoilla joko Vaasan yliopistossa tai Vaasan avoimessa yliopistossa. Kurssit suoritetaan pääsääntöisesti verkossa, mutta vastuuopettajat tarjoavat etätehtävien lisäksi myös reaaliaikaista opetusta ja arvioivat opiskelijoiden suoritukset.

Ensimmäiset Ilmastoyliopiston kurssit ovat:

• Leadership for sustainable change (päävastuussa Helsingin yliopisto)
  • SystemsChange.now (Aalto-yliopisto)
  • ClimateComms.now / Ilmastoviestintä.nyt (Oulun yliopisto)

Eri korkeakoulujen asiantuntijat ovat suunnitelleet kurssien opetussisällöt yhteistyössä. Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INAR toimii verkoston hallinnoivana organisaationa.

– Ilmasto on mutkikas systeemi ja ilmaston muutos koskettaa meitä kaikkia. Siksi tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen on oleellista. Climate University on erittäin hyvä työkalu ja kokonaisuus tähän, sanoo INARin johtaja, akatemiaprofessori Markku Kulmala.

Vaasan yliopiston ja Helsingin yliopiston lisäksi muut mukana olevat korkeakoulut ovat Aalto-yliopisto, Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu sekä Turun yliopisto.

Climate University verkkosivut

Tietoja ilmoittautumisesta kursseille