Jyri Paasonen on vuoden turvallisuustutkija

Image
Vaasan yliopiston tutkija Jyri Paasonen palkittiin vuoden turvallisuustutkijana Finnish Security Awards -gaalassa 29. marraskuuta 2022.

Palkintoraati perusteli valintaa kertomalla Jyri Paasosen olevan turvallisuusalalla tunnettu ja tuottelias tutkija, jota arvostetaan laajasti. Paasonen on erikoistunut rikos- ja prosessioikeuteen sekä rikollisuuden ja turvallisuusalan tutkimuksiin. Hän on kirjoittanut lukuisia tieteellisiä artikkeleita ja turvallisuuden oppikirjoja.

– On kunnia saada alan toimijoilta tällainen tunnustus, sillä heidän kanssaan on tullut tehtyä vuosia yhteistyötä. Siten iso kiitos kuuluu heille, koska he ovat omalta osaltaan osallistuneet ja mahdollistaneet erilaiset tutkimukset, sanoo Paasonen.

Paasonen on opiskellut Suomessa ja tehnyt post doc -opintoja Leicesterin yliopiston kriminologian laitoksella. Hän on ollut tutkijavaihdossa Havaijin yliopistossa Yhdysvalloissa lukuvuoden 2021–2022. Paasonen toimii myös dosenttina Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen laitoksella. Vaasan yliopistossa hän aloitti vuonna 2020.

Image
Jyri Paasonen palkittiin Finnish Security Awards -gaalassa.

Onnistuuko rikostorjunta selvittämään kyber- ja talousrikoksia?

Paasosella on käynnissä tällä hetkellä kolme tutkimusprojektia. Kaksi tutkimusta keskittyy kyber- ja talousrikollisuuteen.

– Tutkimusprojektien laajempana tavoitteena on arvioida sitä, missä määrin nykyiset kyber- ja talousrikoksia koskevat kriminalisoinnit kattavat niiden todellisen kirjon, ja missä määrin rikostorjunta onnistuu paljastamaan ja selvittämään näitä rikoslajeja, hän kertoo.

Kolmas Paasosen tutkimusprojekti on Rikosseuraamuslaitoksen rahoittama. Sen tavoitteena on tutkia vankilarikollisuutta ilmiönä sekä löytää keinoja vankilarikollisuuden ennalta ehkäisemiseen ja siten parantaa vankilaturvallisuutta sekä vankien kuntoutusolosuhteita ja oikeusturvaa.

Uusi kirja Puolustusvoimien tehtävistä

Paasosen tuorein monografia on yhdessä Mikael Lohsen kanssa kirjoitettu kirja Puolustusvoimien tehtävät.

Hiljattain julkaistu teos on ensimmäinen Puolustusvoimien tehtäviin pureutuva oikeudellinen yleisesitys, jossa tarkastellaan erikseen neljää Puolustusvoimen päätehtävää: Suomen sotilaallista puolustamista, muiden viranomaisten tukemista, osallistumista kansainväliseen avunantoon ja toimintaan sekä osallistumista kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan.

Kirjassa tarkastellaan etenkin päätöksentekoon, toimivaltaan ja voimankäyttöön liittyviä kysymyksiä. Mukaan on päässyt ajankohtaisia esimerkkejä, kuten Suomen liittyminen Natoon, Puolustusvoimien virka-apu Uudenmaan koronaeristämisessä sekä puolustusmateriaaliapu Ukrainaan. Kirjan on julkaissut Suomalainen lakimiesyhdistys.