Vaasan yliopisto siirtyy etäopetukseen ja rajoittaa kampustoimintaa 1.-16.10.

Vaasan yliopisto on siirtynyt kokonaan etäopetukseen ja rajoittaa kampustoimintaa terveysviranomaisten ohjeistuksen mukaan 1.–16.10. Haluamme kaikessa toiminnassamme varmistaa opiskelijoidemme ja henkilökunnan turvallisuuden sekä estää viruksen leviämisen.

Yliopistossa toimitaan 1.–16.10. seuraavasti:

• kaikki opetus on etäopetusta
  • kaikki lukusalit ovat kiinni
  • kaikki tapahtumat yliopiston sisä- tai ulkotiloissa on kielletty
  • EXAM-tenttitila on kiinni 6.-16.10.
  • kaikki kampusravintolat ovat kiinni
  • kirjasto palvelee verkossa ja kirjojen lainaaminen/varausten noutaminen pyritään järjestämään mahdollisimman pian, lisätietoja Tritonian verkkosivuilta
  • terveysviranomaisten vahva suositus on, että kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä pidetään etäisyyttä ja noudatetaan erityistä varovaisuutta myös vapaa-ajalla

Koko yhteisön suojelemiseksi on tärkeää, että turvallisuusohjeita noudatetaan myös vapaa-ajalla. Mikäli sinulla on hengitystieoireita, pysy kotona ja ota yhteyttä alueesi terveydenhuoltoon. Kampukselle saa tulla vain terveenä.

Katso myös Vaasan sairaanhoitopiirin koronatiedote, jossa tärkeää tietoa mm. koronavirustestauksen paikasta.

Mistä lisätietoa, apua ja tukea?

Jos olet saanut tiedon positiivisesta tuloksesta tai altistumisesta, tilanne voi olla henkisesti erittäin raskas. Saatat kokea häpeää, syyllisyyttä tai huolta omasta terveydestäsi tai muiden ihmisten mahdollisesta altistamisesta tai tartuttamisesta. Jos sinulle tulee tunne, että tilanne on liian raskas, kannustamme ottamaan yhteyttä opintopsykologi Ray Ohtoseen (ray.ohtonen(at)uwasa.fi) tai YTHS:ään.

Myös ylioppilaskunta tarjoaa apua, voit pyytää apua oheisella lomakkeella.

Kannattaa myös tutustua oheisiin oppaisiin: suomenkielisestä "Kohtaa korona" tai englanninkielisestä "Face covid" oppaista löydät käytännön vinkkejä ja apua koronan kohtaamiseen.

Voit ehkäistä koronaviruksen leviämisen toimimalla seuraavasti:

• Pese kädet säännöllisesti tai käytä käsihuuhdetta.
  • Vältä koskemasta kasvojasi, erityisesti silmiä, nenää ja suuta.
  • Käytä tervehtimiseen muita tapoja kuin kättely tai halaaminen.
  • Aivasta ja yski nenäliinaan - heitä nenäliina välittömästi tämän jälkeen roskakoriin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi kohti käden käsivartta niin, että suusi peittyy.
  • Käytä lähi- tai mobiilimaksua.
  • Jos terveytesi sallii, käytä kasvomaskia aina tilanteissa, jolloin turvavälin pitäminen ei ole mahdollista.
  • Mikäli sinulla on hengitystieoireita, pysy kotona ja ota yhteyttä alueesi terveydenhuoltoon.
  • Jos olet sairas, älä tule kampukselle.

Vaasan yliopisto suosittelee lataamaan THL:n Koronavilkku-sovelluksen, jonka avulla saat tiedon, jos olet sovelluksen arvion mukaan altistunut koronavirukselle.

Olemme avanneet erillisen sähköpostin mahdollisia koronavirukseen liittyviä kysymyksiä varten: corona.info@uwasa.fi Huomioithan, että sähköposteihin vastataan ma-pe klo 8-16 välisenä aikana.