Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahasto myönsi apurahoja yliopiston tutkijoille

Vaasan yliopisto Tritonia
Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan rahasto on jakanut apurahoja Vaasan yliopiston tutkijoille ja Vaasan yliopistolle yhteensä 189 000 euroa.

Väitöskirjatyöhön saivat 26 000 euroa (yksivuotinen apuraha):

• KTM Tania Biswas, suomalaisten asiantuntijoiden työhyvinvointi ulkomailla
  • M.Sc. Khaled Fuad, verkkoon liitettyjen muuntimien vaiktuus sähkön laatuun vian aikana
  • HTM Mikko Lehtimäki, työkuorman hallinta turvallisuuskriittisten alojen operatiivisissa tiimeissä
  • KTM Salla Niskanen, big data -analytiikka ja sen hyödyntäminen yritysten asiakassuhteiden johtamisessa
  • FM Satu Rantakokko,  laajennettu todellisuus teknisten ohjeiden välittäjänä
  • M.Sc. Aneesh Vasudev, polttomoottoreiden tekniset valmiudet kestävän meriliikenteen mahdollistajana

Lisäksi Vaasan yliopisto sai monikulttuurisen STEAM-tiedekerhomateriaalin valmistamiseen kärkihankkeena 20 000 euroa Viljo Syreniuksen rahastosta. Professori Jorma Larimo sai 10 000 euroa kansainvälisen liiketoiminnan konferenssin ja tohtoritutoriaalin järjestämiseen Etelä-Pohjanmaan Säästöpankkien rahastosta ja lisäksi kauppatieteiden maisteri Virpi Ala-Heikkilä sai 3000 euroa talousjohtajien muuttuvaa roolia käsittelevään väitöskirjatyöhön.

Apurahaa yhteensä 85 hakijalle

Etelä-Pohjanmaan rahasto sai hakuaikana 504 hakemusta, joiden yhteenlaskettu hakusumma oli 8,4 miljoonaa euroa. Apurahoja myönnettiin 85 kappaletta. Myönnetyistä apurahoista taiteen osuus on 50 prosenttia, lastenkulttuurin 15 prosenttia ja tieteen 30 prosenttia. Tieteessä myönnettiin 12 kokovuotista työskentelyapurahaa väitöskirjatyöhön. Loput apurahoista kohdistuvat kotiseututyöhön. Myönnettyjen apurahojen keskikoko on noin 13 000 euroa. Vuoden 2021 kulttuuripalkinnon sai kuvanväistäjä Antti Maasalo.