Vaasan yliopisto valittu Wärtsilän yhteistyökumppaniksi Smart Partner Campukselle

Wärtsilä on valinnut Vaasan yliopiston yhteistyökumppaniksi suunnittelemaan Smart Partner Campus -konseptia.

– Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että Wärtsilän kanssa tehtävä yhteistyö syvenee. Tiivis yhteistyö yritysten kanssa on osa strategiaamme, ja on etuoikeus olla mukana tässä uudenlaisessa konseptissa, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.
Wärtsilän Smart Partner Campuksen ensimmäiset kumppanit julkistettiin Vaasa EnergyWeekillä.
Uudet kumppanit listattuna.
Wärtsilän toimitusjohtajan Vesa Riihimäen mukaan Vaasan yliopisto on ollut alusta saakka vahvasti mukana hankkeessa ja heillä on erittäin suuri halu sitoutua toimivan konseptin kehittämiseen.
Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustaa johtava Heidi Kuusniemi kertoo olevansa innostunut etenkin siitä, että yhteistyötä tehdään uusien teknologioiden kuten älykkään merenkulun ja älykkään energian parissa.

Wärtsilä esitti viime marraskuussa alan yrityksille ja tutkimusyhteisöille kutsun Vaasaan rakentuvan Smart Partner Campuksen toimintamallin muodostamiseksi. Yhteistyökumppanuus herätti paljon kiinnostusta sekä Suomessa että maailmalla ja kaikille avoimen innovointialustan kautta mukaan ilmoittautui yli 200 toimijaa. Wärtsilä on nyt valinnut näiden toimijoiden joukosta ensimmäiset yhteistyökumppanit, jotka julkistettiin Vaasassa järjestettävän EnergyWeekin yhteydessä.

Ensimmäisessä vaiheessa Smart Partner Campus -konseptia lähtevät yhdessä Wärtsilän kanssa suunnittelemaan Danfoss, Demos Helsinki Oy, NLC Ferry Ab Oy, Royal Caribbean Cruises Ltd, Vaasan Sähkö Oy ja Vaasan yliopisto.

– Nyt valitut yhteistyökumppanit ovat sellaisia, jotka ovat valmiita sitoutumaan nimenomaan uuden toimintamallin suunnitteluun ja ns. playbookin luomiseen. Tarkoituksenamme on luoda sellainen globaali ja riittävän joustava konsepti, jossa mahdollisimman moni taho voisi olla mukana eripituisia ajanjaksoja, joten uusia kumppaneita otetaan mukaan säännöllisesti hankkeen edetessä. Uskomme, että tämä malli tuo parhaat ja erilaiset osaajat saman pöydän ääreen ja tehostaa innovaatioita sekä uuden löytämistä, kertoo Wärtsilän teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa.

Valinnassa kiinnitettiin huomiota siihen, että mukaan saadaan erityyppisiä kumppaneita ja globaaleja yrityksiä, mutta heti ensimmäisessä vaiheessa mukaan haluttiin myös paikallisia toimijoita, sillä vahvan ekosysteemin rakentaminen on tärkeä osa koko Smart Technology Hubin ideologiaa.

– Vaasan yliopisto on ollut alusta saakka vahvasti mukana hankkeessa ja heillä on erittäin suuri halu sitoutua toimivan konseptin kehittämiseen. Demos Helsingillä on paljon kokemusta sekä erilaisten yhteisöjen muodostamisesta että niissä toimimisesta. Royal Caribbean Cruises ja Danfoss ovat globaaleja toimijoita, jotka tuovat yhdessä Vaasan Sähkön kanssa erinomaisen lisän älykkään merenkulun ja energiatuotannon kehittämiseen. NLC Ferryn operoima Kvarken Linkin uusi laiva Merenkurkun liikenteeseen sekä sataman läheisyys puolestaan luovat ainutlaatuisia mahdollisuuksia ympäristöystävällisen ekosysteemin rakentamiseen. Olen erittäin tyytyväinen tähän ensimmäisten yhteistyökumppaneiden muodostamaan kokonaisuuteen”, sanoo Wärtsilä Finlandin toimitusjohtaja Vesa Riihimäki.

Wärtsilä ilmoitti viime elokuussa rakentavansa Vaasan Vaskiluotoon uuden tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskuksen Smart Technology Hubin vuoden 2020 loppuun mennessä. Osaksi Hubia rakentuu monipuolinen älykkään merenkulun ja energiatuotannon osaamiskeskittymä Smart Partner Campus, jossa tutkimusta ja tuotekehitystä tehdään yhdessä alan yritysten, startupien ja tutkimusyhteisöjen sekä Wärtsilän yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden ja toimittajien kanssa.

Lisätietoja:

Vesa Riihimäki, toimitusjohtaja, Wärtsilä Finland Oy, puh. 010 709 2964, vesa.riihimaki(at)wartsila.com
Jari Kuusisto, rehtori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8291, jari.kuusisto(at)uwasa.fi