Vaasalaistutkimus palkittiin AFAR Workshopissa

Professori Teija Laitisen ja kauppatieteiden ylioppilas Elina Haapamäen laskentatoimen alaan liittyvä tutkimus on palkittu Best Paper Award -tunnustuksella. Tunnustus myönnettiin 12.-13. helmikuuta Vaasan yliopistossa pidetyssä kansainvälisessä tilintarkastuksen ja laskentatoimen AFAR Workshop -tutkijatapaamisessa.

Laitisen ja Haapamäen englanninkielisen tutkimuksen otsikkona on International Accounting and Auditing Harmonisation: Factors Affecting Audit Exemption Thresholds in European Union. Tutkimuksessa tarkastellaan empiirisesti tilintarkastuksen harmonisointiin vaikuttavia tekijöitä. Vastaavaa tutkimusta ei Euroopan tasolla ole aikaisemmin toteutettu.

Palkittu tutkimus on osa Haapamäen väitöskirjakäsikirjoitusta sekä Suomen Akatemian tutkimushanketta The Role of Finnish Business Characteristics in an International Auditing and Internal Control Framework.

Auditing and Financial Accounting Research Wokshop on pohjoismainen tilintarkastuksen ja laskentatoimen tutkijatapaaminen. Tapahtuman pääpuhujina toimivat alan huippuprofessorit Euroopasta. Workshop järjestettiin nyt viidennen kerran, ja päävieraana oli professori Aasmund Eilifsen norjalaisesta Norwegian School of Business -korkeakoulusta.

Laitinen ja Haapamäki tekevät tutkimustaan osana Auditing and Control in Accounting (ACA) -tutkimusryhmää. Laskentatoimen ja rahoituksen professori Laitinen toimii myös ryhmän johtajana.