Rahoituksen tutkijoille arvostettu kansainvälinen tutkimuspalkinto

Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen yksikön tutkijat KTM Jukka Sihvonen ja professori Sami Vähämaa palkittiin yhdysvaltalaisessa Eastern Finance Associationin konferenssissa parhaasta rahoitusinstituutioita käsittelevästä tutkimuksesta Outstanding Paper Award -tunnustuksella. Palkinto luovutettiin tutkijoille Yhdysvalloissa Savannahissa huhtikuun alussa pidetyssä konferenssissa.

Palkittu tutkimus "Forward-Looking Monetary Policy Rules and Option-Implied Interest Rate Expectations" tarkastelee keskuspankkien rahapolitiikan vaikutuksia rahoitusmarkkinoihin ja erityisesti markkinaosapuolten odotuksiin rahamarkkinakorkojen tulevasta kehityksestä ja riskisyydestä. Sihvonen ja Vähämaa osoittavat tutkimuksessaan, että keskuspankin käyttämällä rahapolitiikan ohjaussäännöllä on merkittävä vaikutus markkinoiden korko-odotuksiin ja odotettua kehitystä koskevaan epävarmuuteen.

Eastern Finance Associationin vuosittain järjestettävä konferenssi on yksi vanhimmista ja arvostetuimmista rahoitustutkijoiden tapaamisista. Konferenssi järjestettiin nyt 47. kerran ja konferenssiin oli tänä vuonna hyväksytty esitettäväksi 250 tutkimusta. Sihvosen ja Vähämaan saama Outstanding Paper Award -tunnustuspalkinto on arvostettu saavutus kansainvälisen tutkijayhteisön keskuudessa ja osoitus erittäin korkeatasoisesta tutkimustyöstä.

Palkittu tutkimus on saatavissa osoitteesta: http://ssrn.com/abstract=1574746

Laskentatoimen ja rahoituksen yksikkö