Heidi Kuusniemi tietotekniikan professoriksi

Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan johtaja, dosentti, TkT Heidi Kuusniemi on kutsuttu elokuun 2019 alusta lähtien Vaasan yliopiston tietotekniikan professorin tehtävään alanaan paikantamisteknologia ja paikantamisjärjestelmät. Tehtävä on tutkimuspainotteinen ja kiinnittyy Digital Economy -tutkimusalustan tutkimusteemoihin.Kuusniemi jatkaa alustan johtajana.
Heidi Kuusniemi

- Professuurin tavoitteena on vahvistaa Vaasan yliopiston osaamista vastaten erityisesti tulevaisuuden paikantamisteknologioiden sovelluksia koskeviin kehitystrendeihin, sanoo tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisen yksikön dekaani Harry Linnarinne.

Samalla professuuri myös tukee Digital Economy -tutkimusalustan ja muiden Vaasan yliopiston tutkimusalustojen toiminnan vakiinnuttamista, alan tutkimuksen ja tutkimushankkeiden ripeää käynnistämistä sekä yliopiston uuden toimintarakenteen toteuttamista.

Ulkopuolisten asiantuntijalausuntojen mukaan Kuusniemen erityiset ansiot ovat paikantamisteknologian monipuolisessa osaamisessa, jonka lisäksi hänellä on tehtävää vastaavat opetus- ja tutkimusansiot sekä näyttöjä ulkoisen rahoituksen hankinnassa. Hän sai pitämästään näyteluennosta arvosanan erinomainen.

Kuusniemi on aiemmin toiminut Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen Navigoinnin ja paikannuksen osaston osastonjohtajana ja professorina. Hänellä on dosentuurit Tampereen yliopistolla sekä Aalto-yliopistolla. Kuusniemi on toiminut tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä paikannusteknologioiden parissa yli 17 vuoden ajan. Tammikuusta maaliskuuhun 2017 Kuusniemi työskenteli vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa Yhdysvalloissa. Kuusniemi on väitellyt tekniikan tohtoriksi tietotekniikan alalta Tampereen teknillisessä korkeakoulussa vuonna 2005.

Heidi Kuusniemi

Tietotekniikan professori ja Digital Economy -tutkimusalustan johtaja, Vaasan yliopisto
Puh.  029 449 8504
Sähköposti: heidi.kuusniemi(at)uwasa.fi