Johtamisen yksikön tutkijoille useita apurahoja Suomen Kulttuurirahastolta

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt tutkijatohtori, KTT Liisa Mäkelälle 21 000 euron apurahan hankkeeseen Work-life balance concerns in the context of international careers.

Mäkelän vetämässä hankkeessa tutkitaan kansainvälisellä uralla olevien henkilöiden työ- ja yksityiselämän yhteensovittamista kolmen eri perspektiivin kautta. Kiinnostuksen kohteena on pitkäkestoista kansainvälistä uraa tekevät henkilöt, naisekspatriaatit ja kahden uran pariskunnat.

Muut Mäkelän hankkeessa mukana olevat tutkijat ovat professori Vesa Suutari Vaasan yliopistosta, apulaisprofessori Helene Mayerhofer Wienin yliopistosta ja tohtoriopiskelija Marja Känsälä Turun Kauppakorkeakoulusta.

Suomen Kulttuurirahasto myönsi myös kahdelle muulle johtamisen yksikön tutkijalle 21 000 euron apurahat väitöskirjatyöskentelyyn. KTM Jenni Tuomilehto sai apurahan johtajuutta Suomen ja Kanadan sairaalaorganisaatioissa käsittelevään väitöskirjatyöhön Kanadassa ja FM Ilkka Nieminen suuriin läpimurtoihin pystyneiden tutkimus- ja kehitysryhmien menestyksellistä johtamista ennakoimattomassa yritysympäristössä käsittelevään väitöskirjatyöhön.

Lisäksi tutkijatohtori, KTT Tiina Brandt ja laskentatoimen ja rahoituksen jatko-opiskelija, KTM, OTK Mikko Hakola saivat 10 000 euroa hankkeeseen Saneerausyrittäjien arvot ja talouden alamäen syyt. Talouden alamäen laskennallisia syitä tutkitaan yrittäjien henkilökohtaisiin arvoihin liittyen. Tutkimuksessa yhdistyy kahden kauppatieteellisen alan osaaminen. Laskentatoimen osaamisen lisäksi Hakolan käytännön lakimiestausta edesauttaa yritysten tilanteen arviointia. Brandtin tutkimussuuntaus keskittyy johtajien ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen, joka nyt laajenee yrittäjyyden alalle. Hän on aikaisemmin tutkinut Schwartzin arvoja professori Vesa Routamaan vetämissä kansainvälisissä hankkeissa.

Suomen kulttuurirahaston keskusrahaston apurahoja jaettiin helmikuun 27. päivänä  1 049 kappaletta, yhteensä 20,3 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi maakuntarahastot jakavat kevään kuluessa runsaat 9 miljoonaa euroa.

Hakemusten kokonaismäärä nousi viime vuodesta runsaalla 300:lla, mutta myönnettyjen apurahojen lukumäärä pysyi ennallaan. Koko myöntösummasta osuus saajina oli 58 prosenttia kun se edellisvuonna oli 52 prosenttia.

Lisätietoja Suomen kulttuurirahaston verkkosivulla

Eniten reaktioita tällä viikolla