Gesellschaft für deutsche Sprache (GfdS) -yhdistyksen Vaasan osasto perustettu Vaasan yliopistolla

Gesellschaft für deutsche Sprache (GfdS) -yhdistyksen Vaasan osaston perustamistilaisuus pidettiin Vaasan yliopistossa 17.4.2015.
Kuvassa vas. Lutz Kuntzsch, Hannu Katajamäki, Christoph Parry ja Margit Breckle. (Kuva: AS)

Juhlaesitelmän piti Dr. Lutz Kuntzsch GfdS-keskuksesta Wiesbadenista Saksasta aiheenaan Wutbürger, Stresstest und Lichtgrenze – Die „Wörter des Jahres“. Auswahl – Kriterien – Nutzung (Wutbürger, Stresstest ja Lichtgrenze – ”Vuoden sanat”. Valinta – kriteerit – käyttö).

Gesellschaft für deutsche Sprache -yhdistyksellä on Saksassa ja maailmanlaajuisesti n. 3000 jäsentä, jotka ovat järjestäytyneet 100 osastoksi 40 maassa (www.gfds.de). Suomessa oli toistaiseksi vain yksi osasto, Turussa. Osastot järjestävät esitelmiä, paneelikeskusteluja sekä kirjailijailtoja aiheinaan saksan kieli ja siihen liittyvät asiat. Tilaisuudet ovat avoimia ja maksuttomia kaikille kiinnostuneille.

– Perustamalla osaston Vaasaan haluamme yhtäältä vahvistaa yhteistyötä saksaa opettavien instituutioiden, ennen kaikkea Vaasan yliopiston, VAMKin ja Vaasan seudun koulujen, välillä, kertoo Margit Breckle, saksan kielen yliopistonlehtori ja GfdS -yhdistyksen Vaasan osaston uusi puheenjohtaja.

– Järjestämällä säännöllisiä tapahtumia pyrimme toisaalta lisäämään saksan kielen näkyvyyttä Vaasassa ylipäätään, hän korostaa.

Filosofisen tiedekunnan dekaani Hannu Katajamäki ja saksan kielen ja kirjallisuuden yksikön johtaja Christoph Parry avasivat perustamistilaisuuden tervehdyssanoilla.

– Vuoden sanoista keskustellaan paljon saksalaisessa mediassa. Ne esittelevät yhden vuoden kielihistoriaa ytimekkäästi, selitti Lutz Kuntzsch juhlaesitelmässään. Hän on vuodesta 1999 lähtien ollut ”Vuoden sanat” -lautakunnan jäsen ja toimii tänä vuonna lautakunnan puheenjohtajana.

– Vuoden sanat ovat hyödyllistä materiaalia kaikille saksanoppijoille ja saksan opetukseen vieraana kielenä, Lutz Kuntzsch toi esille.

Tilaisuudessa esiteltiin myös muita GfdS -yhdistyksen toimialoja ja keskusteltiin osallistujien kanssa ajankohtaisesta kielellisestä kehityksestä käyttäen konkreettisia esimerkkejä.