EPV Energialta 100 000 euron lahjoitus yliopistolle

Lahjakirjoja allekirjoittamassa

Vaasassa kotipaikkaansa pitävä EPV Energia Oy lahjoitti Vaasan yliopiston peruspääomaan 100 000 euroa. Lahjakirjan allekirjoittivat tiistaina 19. tammikuuta EPV Energia Oy:n toimitusjohtaja Rami Vuola ja yliopiston rehtori Matti Jakobsson.

Lahjoitus oli ensimmäinen merkittävä laatuaan yliopiston varainhankintakampanjassa tänä vuonna. Viime vuonna alkanut yliopiston peruspääoman kartuttaminen on edennyt kaiken kaikkiaan hyvin.

EPV Energian tarkoituksena on varmistaa osakkaittensa energiansaanti olemalla mukana valtakunnan merkittävimmissä energiahankkeissa osaomistajana sekä omistamalla osuuksia ulkomaisissa voimalaitoksissa. Hankkeet liittyvät niin ydinvoiman, tuulivoiman, vesivoiman kuin kotimaisten polttoaineiden hyödyntämiseen.

EPV Energia näkee tärkeänä Vaasan yliopiston panostukset energia-alan liiketaloudellisen ja teknillisen tutkimuksen ja koulutuksen kehittämiseen sekä tähän liittyvään yhteistyön elinkeinoelämän kanssa. Toimitusjohtaja Rami Vuolan mukaan alueella jo lähes 60 vuotta toiminut yritys haluaa investoida tulevaisuudessakin eri energiamuotoihin, ja sen takia osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus on erityisen tärkeää.

Varainhankinnan vuosi 2010 hyvin käyntiin

Vuoden vaihteessa Vaasan yliopiston varainhankinnassa alkoi näkyä myös yksityishenkilöiden aktivoituminen. Yliopiston alumneja ja muita ystäviä on lähestytty, ja jo nyt yli 30 yksityishenkilöä on tullut varainhankintatalkoisiin mukaan.