Verkko-opetus yhä tärkeämmäksi osaksi yliopisto-opetusta

Uutisen oletuskuva
Verkko-opetus noussee tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi opetusmuodoksi. Opiskelijoiden liikkuvuuden ja lukukausien pidentämispaineiden myötä verkko-opetuksen tarve on kasvanut entisestään.
Kuva: flickrcc

– Verkko-opetukselle on nykyään tarvetta ja tilausta. Verkossa toteutettavan opetuksen avulla on mahdollista hyödyntää erilaisia opiskelutapoja kuin esimerkiksi kasvokkain tapahtuvilla luennoilla, kertoo yliopistonlehtori Risto Säntti.

Verkko-opetuksen materiaalia maailmalta ja maailmalle

Verkkoon tuotettavien materiaalien ei ole oltava opettajien täysin itse tuottamia, vaan olisi suo­tavaa, että opetuksessa hyödynnettäisiin jo valmiina olevaa, muiden asiantuntijoiden tuottamaa materiaalia. Kurssikokonaisuuksien rakentamisessa kannattaa siis käyttää hyväksi myös mui­den ihmisten osaamista ja rakentaa oma opetus osittain niiden pohjalta.

– Kussakin yliopistossa opetus on suunnattava tietyille opiskelijaryhmille, eli opetus on räätä­löitävä pitkälti opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Siksi opiskelijoilta saatava palaute on ensiar­voisen tärkeää myös verkko-opetusta kehitettäessä, Vaasan yliopiston rehtori Matti Jakobs­son sanoo.

– Myös Vaasan yliopiston omaa osaamista tulee viedä maailmalle, eikä vain toisin päin.

Tehokkuutta verkko-opetuskanavien käyttöön

Vaasan yliopistolla järjestetyssä seminaarissa pohdittiin, mitä tällainen uusi verkko-opetuksen maailma vaatii yliopistolta niin organisaationa kuin opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden osalta: tarvitaan ideoita siitä, miten verkko-opetusta voidaan yliopistossamme toteuttaa hyvin.

– Uskoakseni yliopistossa pärjätään nykyisten verkko-opetuskanavien, kuten Moodlen ja You­tuben, avulla. Näitä kanavia pitää kuitenkin tulevaisuudessa käyttää nykyistä tehokkaammin, Säntti toteaa.

– Onneksi Tritonian EduLab tarjoaa yliopistolaisille apua ja työkaluja teknisen osaamisen ke­hittämiseen.

Internet ja sosiaalinen media jo osana viestinnän opetusta

Viestintätieteiden ja teknisen viestinnän opettaja Suvi Isohella huomasi opiskelijoiden käyttä­vän tieto- ja viestintäteknisiä laitteita sekä sosiaalista mediaa luentojen aikana. Isohella alkoi miettiä, kuinka hän voisi hyödyntää tilannetta omassa opetuksessaan, ja nyt hä­nen luennoillaan käytetäänkin paljon digitaalisia laitteita.

– Luennoillani opiskelijat saavat esimerkiksi etsiä tietoa verkosta, kysyä kysymyksiä Twitterissä ja tehdä kuva-analyysia Pinterestistä löytyvän kuva-aineiston pohjalta, Isohella listaa.

– Näiden lisäksi käytän paljon verkkokokousympäristö Adobe Connectia opetuksessani. Kyseinen ohjelma mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat joko tulla luennoille, seurata sitä livenä tai katsoa jälkikäteen verkossa.

Verkko-opetusta enenevissä määrin Vaasan yliopistoon

Video-opetus onkin yksi käytetyimmistä verkko-opetuksen muodoista. Sen avulla muilla paikkakunnilla asuvat sekä työssäkäyvät opiskelijat pääsevät osallistumaan kursseille ja oppimaan asioita siinä missä luennoilla istuvat opiskelijat. Juuri tässä piileekin verkko-opetuksen idea: luennoilla ja opetuksessa voi olla läsnä lähes missä ja milloin tahansa.

– On yleinen harhaluulo, että verkko-opetus olisi kasvokkain tapahtuvaa opetusta huonompi opetusmuoto, mutta asia taitaakin olla jopa päinvastoin, huomauttaa Tritonian EduLabin pedagogi Peter Ahlroos.

– Verkko-opetus ei tule koskaan korvaamaan täysin yliopiston tiloissa järjestettäviä luentoja, mutta sitä tullaan kuitenkin hyödyntämään kasvavissa määrin, Säntti lupaa.

Tilaa Vaasan yliopiston uutiskirje

Uutiskirje kokoaa yhteen Vaasan yliopiston ajankohtaiset uutiset tutkimuksen tuloksista, koulutuksesta sekä yhteistyöstä ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Pysy kanssamme kehityksen eturintamassa.

Tilaa uutiskirje