Kansainvälistä tunnustusta Adam Smalen johtamisen alan väitöstutkimukselle

Tutkijatohtori Adam Smalen kansainvälisen henkilöstöjohtamisen alaan liittyvä väitöstutkimus on palkittu merkittävässä kansainvälisessä arvioinnissa. Emerald-kustantamo sekä liikkeenjohdon yhteistyöverkosto EFMD ovat vuosittaisessa Outstanding Doctoral Research Awards -arvioinnissaan palkinneet Smalen tutkimuksen Highly Commended Award Winner -tunnustuksella.

Kyseinen tunnustus on osoitus erittäin korkeatasoisesta tutkimuksesta. Smalen tutkimukselle tunnustus myönnettiin henkilöstöjohtamisen alaan keskittyvien väitöstutkimusten sarjassa, jonka palkintoraati koostui Emeraldin ja EFMD:n edustajien lisäksi Personnel Review -lehden toimituskunnasta.

Smalen palkitun väitöstutkimuksen otsikkona on Mechanisms of global HRM integration in multinational corporations. Tutkimuksessa hän on tarkastellut henkilöstöjohtamisen integraatiota monikansallisissa yrityksissä selvittämällä, miksi ja miten integrointikeinoja käytetään sekä millaisia haasteita organisaatiot kohtaavat soveltaessaan niitä käytäntöön eri maissa.

Väitöskirjan ohjaajana toimi professori Vesa Suutari, ja se tarkastettiin Vaasan yliopistossa syyskuussa 2007 saaden erinomaisen arvosanan. Yksi väitöskirjan viidestä artikkelista palkittiin kansainvälisesti jo vuonna 2009.

Smalen tutkimus on osa johtamisen oppiaineen tutkimusohjelmaa Henkilöstöjohtaminen strategisena kilpailutekijänä. Ohjelmassa tuotetaan tutkimustietoa, jonka avulla yritykset voivat luoda kilpailukykyä osaavan ja sitoutuneen henkilöstön sekä strategioita tukevien ja tehokkaiden henkilöstöprosessien kautta.

Emerald on noin kahdensadan liiketoiminnan ja johtamisen alaan keskittyvän tieteellisen lehden kustantaja. Sen asiakkaana on yli 3 000 yliopistokirjastoa, ja se työllistää noin 200 henkeä. European Foundation for Management Development – EFMD on maailman laajin liikkeenjohdon koulutuksen yhteistyöverkosto. Siihen kuuluu lähes 700 jäsenorganisaatiota, jotka edustavat korkeakouluja, yritysmaailmaa ja julkisia palveluja.