Päivitetty 14.5.2024 | 15:05

Ma 10.6.2024 | 09:00 - Ti 11.6.2024 | 16:00

Vaasan yliopisto
Suomi

Tietojenkäsittelytieteen päivät 2024 järjestetään Vaasan yliopistossa 10.–11. kesäkuuta.

Päivien teemana on kriittisten infrastruktuurien digitalisaatio. Kriittisiä infrastruktuureja ovat sellaiset perusrakenteet ja palvelut, jotka ovat välttämättömiä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ylläpitämisessä. Näitä rakenteita ovat muun muassa energia, vesihuolto ja terveydenhuolto. Digitalisaatio puolestaan tarkoittaa toimintojen kehittämistä ja toteuttamista niin, ette ne perustuvat informaatioteknologiaan ja ovat siitä valtaosin tai jopa täysin riippuvaisia. Kriittisten infrastruktuurien digitalisointi tehostaa toimintoja ja sen avulla voidaan tarjota uusia palveluja, kuten älykkäät sähkömittarit ja Kanta-palvelu. Digitalisoinnin kääntöpuolena on haavoittuvuuksien lisääntyminen: Internetiin kytketyt digitaaliset palvelut ja kyberfyysiset laitokset ja komponentit ovat kyberhyökkäysten kohteena. Jos nämä hyökkäykset onnistuvat, laitokset ja järjestelmät voivat täysin lamaantua.

Tietojenkäsittelytieteen päivien pääpuhujat nostavat esille digitalisoituvan yhteiskunnan haavoittuvuuksia kuten myös mahdollisuuksia. Lisäksi päivillä julkistetaan vuoden väitöskirja ja pro gradu. Lisäksi päivien yhteydessä on vertaisarvioitu konferenssi, jossa tutkijat esittävät tutkimustuloksiaan.

Tutustu päivien ohjelmaan ja ilmoittaudu