Sini Suutari

Asiakkuusjohtaja, Oomi
Filosofian maisteri 2014, viestintätieteet
Sini Suutari

Miksi Vaasan yliopisto?

Opiskelin silloisessa multimediajärjestelmien ja teknisen viestinnän koulutusohjelmassa pääaineenani viestintätieteet. Sivuaineina luin muun muassa markkinointia ja johtamista. 

Vaasan yliopisto tarjosi minulle kiinnostavimman tutkintopolun. Halusin opiskella viestintää mutta nimenomaan digitaalisesta näkökulmasta. Pidin koulutusohjelman monipuolisuudesta, jota pystyi vielä entisestään räätälöimään kauppatieteellisillä sivuainevalinnoilla. Muutin Vaasaan lukion jälkeen synnyinseudultani Salosta.

Opinnoista ja opiskeluajasta muistan hyvältä tosi monia asioita! Keskustelevia ja kiinnostavia luentoja, sujuvasti sujunutta gradutyöskentelyä, kaunista Vaasan yliopiston kampusta, vauhdikkaita ainejärjestöhommia ja -tapahtumia. Ylipäätään hyvää elämää Vaasassa.

Millaista työsi on? 

Työskentelen Asiakkuusjohtajana Oomilla, joka on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Aiemmin olin useita vuosia MTV:llä kehittämässä suoratoistopalveluita ja erityisesti niiden asiakasuskollisuutta. Oomilla vastaan kuluttaja-asiakkuuksien, asiakaspalvelun ja asioinnin digitaalisten ratkaisujen kehittämisen johtamisesta. Asiakasymmärryksen ja -datan jatkuva parantaminen ja hyödyntäminen sekä asiakasviestinnän kehittäminen ovat pitkään olleet työni ydintä. 

Työni on monipuolista ja monialaista. Tehtäväni on omalta osaltani tukea ja johtaa yrityksen strategian toteutumista. Työhöni kuuluu paljon tiedon ja datan analysointia ja tulkintaa, tiimin ja kollegoiden kanssa sparrailua, suunnittelua, kehitysprojekteja ja päätöksentekoa. Ennen kaikkea arkeni sisältää aktiivista viestintää ja jatkuvaa kommunikointia eri sidosryhmien kanssa.

Mitä työssäsi on parasta? Entä ikävintä? 

Innostun työstäni eniten, kun pääsen luomaan uusia ratkaisuja, palveluita ja tuotteita, joita asiakkaat rakastavat ja jotka auttavat organisaatiota kasvamaan ja uudistumaan. Ikävintä on joutua tekemään päätöksiä esimerkiksi palveluiden heikentämisestä tai lopettamisesta nopeasti muuttuneissa markkina- tai liiketoimintatilanteissa.

Huippukohta työuran alussa oli ensimmäinen oman alan työpaikan, silloisen ”unelmatyön”, saaminen ja sen huomaaminen, että omasta osaamisesta on aidosti hyötyä työnantajalle ja asiakasyrityksille. Myöhemmin uran aikana huippukohdilta ovat tuntuneet ne hetket, kun on saanut spontaania positiivista palautetta kollegalta tai asiakkaalta, joka on huomannut pitkäjänteisen kehitystyömme tuloksena jonkin merkittävän parannuksen arjessaan.  

Tärkein oivallus yliopistossa?

Välitavoitteita kohti! Gradun kirjoittamisesta jäi mieleen, että kun tekee hyvän (tutkimus)suunnitelman ja työskentelee systemaattisesti, valmista tulee yllättävän nopeasti maltillisellakin päivittäisellä työmäärällä.

Nykyopiskelijalle antaisin vinkiksi, että kuuntele itseäsi, kun valitset kandin tai gradun aihetta ja sivuaineita. Valitse sellaiset, jotka aidosti kiinnostavat, vaikkei valittu opintokokonaisuus olisikaan se tyypillisin.