Virtuaalisilla StarT-festareilla juhlittiin lasten tiedeprojekteja

lapsi katsoo suurennuslasin läpi
Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaan StarT-festareita juhlittiin perjantaina 26.3.2021.

Festareilla palkittiin Vaasan ja Seinäjoen alueen päiväkotiryhmiä ja alakoululuokkia, jotka ovat tehneet erilaisia luonnontieteisiin, tekniikkaan ja matematiikkaan liittyviä projekteja. Esimerkiksi veden fysiikkaa on tutkittu monelta eri kantilta ja monessa eri ympäristössä kuten koululla oppitunnilla, mutta myös luistelukentällä.

StarT-festarit järjestettiin alueella nyt neljännen kerran ja toisen kerran virtuaalisesti. Tapahtumaan osallistui yli sata lasta, opettajaa ja kasvattajaa.

StarT-ohjelma tarjoaa oppimisyhteisöille kuten päiväkodeille, kouluille ja perheille valmiin mallin toteuttaa projektioppimista hauskasti ja tehokkaasti oman yhteisön, alueen ja maakunnan alueella. StarT-ohjelma jatkuu vielä valtakunnallisesti ja luvassa on StarT-virtuaaliviikko, jossa on järjestettyä ohjelmaa varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Halutessaan oppimisyhteisö voi myös osallistua StarT-ohjelman kansalliseen kilpailuun, josta on mahdollisuus edetä Suomen edustajaksi kansainväliseen sarjaan.

Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaa edistää lasten ja nuorten luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista. Keskus on osa kansallista LUMA-keskus Suomea, johon kuuluu yhteensä 13 keskusta suomalaisten yliopistojen ja yliopistokeskusten yhteydessä.