Vaasan yliopistosta valmistuu ennätysmäärä maistereita ja diplomi-insinöörejä

Yleisöä kesän 2019 Publiikissa
Vaasan yliopistosta valmistuu ennätykselliset 444 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta opiskelijaa. Yliopisto juhlistaa kevätlukukauden aikana valmistuneita maistereitaan ja diplomi-insinöörejään perjantaina 18. kesäkuuta järjestettävässä publiikissa, joka vallitsevan tilanteen vuoksi järjestetään etätapahtumana.

412 maisterin ja 32 diplomi-insinöörin lisäksi kevätlukukaudella valmistuu 347 kandidaattia, neljä tohtoria ja yksi lisensiaatti. Kansainvälisiä opiskelijoita maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon suorittaneista on 27 henkilöä. Yhteensä alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaa tänä kevätlukukautena 791 opiskelijaa.

–  Tämän kevään aikana Vaasan yliopistosta valmistuu ennätysmäärä korkeakoulututkinnon suorittaneita. Voimme olla ylpeitä niin opiskelijoista kuin henkilökunnasta, sillä tämä on vaatinut kaikilta panostuksia erikoisen vuoden aikana. On upeaa nähdä, miten tutkimus ja koulutus luovat yhdessä osaamista yhteiskunnan tarpeisiin myös vaativina aikoina. Toivotamme kaikille valmistuneille menestystä tulevaisuuteen, sanoo yliopiston vararehtori Annukka Jokipii.

Publiikki on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä yliopiston yhteinen valmistuneiden juhla, jossa jaetaan tutkintotodistukset valmistuville opiskelijoille. Tänä vuonna ohjelmaan sisältyy muun muassa yliopiston rehtori Jari Kuusiston puhe sekä tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvisen videotervehdys ja apurahojen jako ansioituneille opiskelijoille.

Smart Energy -maisteriohjelmasta valmistuvat ensimmäiset diplomi-insinöörit

Lukuvuonna 2019–2020 alkaneen monitieteisen ja englanninkielisen Smart Energy -maisteriohjelman ensimmäiset opiskelijat valmistuvat kesäkuussa diplomi-insinööreiksi. Smart Energy -maisteriohjelma tarjoaa opiskelijoille viimeisimmän tiedon käynnissä olevasta energiamurroksesta. Maisteriohjelman suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella, tutkia ja kehittää uusia älykkäitä ratkaisuja tulevaisuuden kestäviin ja integroituneisiin sähkö- ja energiajärjestelmiin. Tavoitteena on, että opiskelija hallitsee älykkäiden energiajärjestelmien tulevaisuuden teknologioiden, kuten digitalisaation, energiavarastojen ja tekoälyn mahdollisuudet.

–  Opiskelijat ovat olleet erittäin motivoituneita, ja uusien potentiaalisten opiskelijoiden kiinnostus ohjelmaa kohtaan on kasvanut merkittävästi jokaisella hakukierroksella, kertoo koulutusohjelmavastaava, sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen.

Smart Energy -koulutusohjelma saa kiitosta valmistuvalta opiskelijalta Topias Katajamäeltä, joka työskentelee Vaasan Sähköllä järjestelmäpäällikkönä. Hän kokee saaneensa maisteriopinnoista työkaluja niin projektijohtamisen kuin tekoälyn, koneoppimisen ja ohjelmoinninkin laajempaan ymmärtämiseen.

–  Suoritin koko maisteriohjelman työn ohessa. Kaikki kurssit oli rakennettu niin, että ajankäyttö työn ja opiskelun välillä oli helppoa suunnitella. Pääsin syventämään osaamistani sähkötekniikassa, mutta oli myös mielenkiintoista tutkia, mitä uutta digitalisaatio ja uudet teknologiat tuovat tulevaisuudessa energia-alalle.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto, p. +358 294 498 482, annukka.jokipii(@)uwasa.fi

Smart Energy -maisteriohjelman koulutusohjelmavastaava sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen, Vaasan yliopisto, p. +358 294 498 303, hannu.laaksonen(@)uwasa.fi

Smart Energy -maisteriohjelmasta valmistunut diplomi-insinööri Topias Katajamäki, topi.kataja(@)gmail.com