Vaasan yliopisto haluaa lisää kansainvälisiä tohtoriopiskelijoita

Promootio
Vaasan yliopiston tavoitteena on olla kansainvälisesti vaikuttava tiedeyliopisto, joka houkuttelee yhä enemmän opiskelijoita ulkomailta. Tämä näkyy myös tohtorikoulutettavien jatko-opiskelijoiden rekrytoinnissa: hyville ulkomaalaisille hakijoille myönnetään rahoitusta tohtoriopintoihin.

Kansainvälistyminen on yliopistojen elinehto, sillä suomalaiset ikäluokat eivät riitä pitämään yllä yliopistojen nykyistä toiminnan tasoa. Rehtori Jari Kuusisto visioi syyskuun lopulla Ylen haastattelussa, että 10 vuoden päästä ainakin 35 prosenttia Vaasan yliopiston opiskelijoista tulee muualta kuin Suomesta.

Tämä näkyy myös tohtoriopiskelijoiden rekrytoinnissa. Jo nyt muiden kuin suomalaisten osuus tohtoriopiskelijoista on korkea. Esimerkiksi viime vuonna valmistuneista tohtoreista 40 prosenttia oli ulkomaalaistaustaisia. Aktiivisia jatko-opiskelijoita Vaasan yliopistossa on tällä hetkellä noin 300 ja heistä reilu neljännes on muita kuin Suomen kansalaisia.

Kyvykkäiden ulkomaalaisten tutkijoiden houkuttelu Suomeen on hyvin linjassa myös Suomen hallituksen tavoitteiden kanssa. Siksi monet suomalaiset yliopistot – Vaasa mukaan luettuna – ovat saaneet valtion rahaa ulkomaisten tohtoriopiskelijoiden Finland Fellowship -rahoitukseen.

– Tätä rahoitusta voivat hakea EU:n ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevat jatko-opiskelijat, jotka hakevat ja pääsevät yliopiston tohtoriohjelmaan, kertoo Vaasan yliopiston tutkijakoulun koordinaattori Niklas Lundström.

Vaasan yliopistossa on haettavana Finland Fellowship -rahoitusta kuudelle tohtoriopiskelijalle. Valittavat saavat kahden ensimmäisen vuoden ajaksi palkallisen työsuhteen Vaasan yliopistoon, ja mahdollisissa muuttokustannuksissakin avustetaan.

– Rahoituksen turvin on tarkoitus saada hyviä osaajia juurrutettua Suomeen, Lundström lisää.

Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin haetaan kaksi kertaa vuodessa. Viime keväänä tohtoriohjelmiin haki ennätykselliset 150 henkilöä. Syksyn hakukierros umpeutuu ensi viikolla, ja sen suosio näyttäisi olevan edellisvuosien tapaan oikein hyvä. Erityisesti yliopistossa iloitaan siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö nosti valmistuvien tohtorien tavoitteen 25 henkilöön/vuosi tulevalle neljävuotiskaudelle.

Vaasan yliopiston tohtoriohjelmissa voi opiskella kauppatieteitä, teknillisiä tieteitä tai yhteiskuntatieteitä.  Jatko-opiskelijat voivat valmistua hallintotieteiden, kauppatieteiden, tekniikan tai filosofian tohtoreiksi.

Lisätietoja tohtoriohjelmista:

Vaasan yliopiston tutkijakoulun koordinaattori Niklas Lundström
Puh. 029 449 8381, niklas.lundström@uwasa.fi

Vaasan yliopiston tutkimuksen palveluiden ja tutkijakoulun päällikkö Virpi Juppo
Puh. 029 449 8111, virpi.juppo@uwasa.fi