Uraauurtava kokonaiskuva jäterenkaista saatavasta polttoöljystä

Polttoainelaboratorio
Apulaisprofessori Maciej Mikulskin artikkeli käytöstä poistetuista renkaista saatavasta pyrolyysipolttoaineesta (tire pyrolytic oil) ja sen käyttömahdollisuuksista etenkin dieselmoottoreissa julkaistiin hiljattain arvostetussa Progress in Energy and Combustion Science -tiedejulkaisussa.

Yli kahtasataa tutkimusta analysoiva artikkeli antaa uraauurtavan ja monitieteisen kokonaiskuvan jäterenkaista saatavan pyrolyysiöljyn mahdollisuuksista ja haasteista.

Artikkelin mukaan käytöstä poistettujen renkaiden hyvä saatavuus ja halpa hinta tekee jäterenkaista saatavasta pyrolyysiöljystä hyvän vaihtoehdon tulevaisuuden täydentäväksi polttoaineeksi laivamoottoreihin ja työkoneisiin. Renkaista saatava pyrolyysiöljy on kierrätyspolttoaine, jonka hiilijalanjälki on negatiivinen eli ilmastolle edullinen. Sen sijaan rikkipäästöt, PAH-yhdisteet ja pienhiukkaspäästöt rajoittavat rengasjätteestä saatavan pyrolyysipolttoaineen määrää esimerkiksi henkilöautojen polttoaineseoksissa.

Mikulski työskentelee polttomoottoriratkaisujen (tenure track) apulaisprofessorina Vaasan yliopistossa (Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikkö ja VEBIC-tutkimusalusta). Mikulski kirjoitti artikkelin Combustion Engine Applications of Waste Tire Pyrolytic Oil yhdessä Lublinin teknisen yliopiston ja Warmian ja Mazuryn yliopiston tutkijoiden kanssa.

Progress in Energy and Combustion Science -lehti julkaisee rajoitetun määrän erikseen kutsuttuja tieteellisiä julkaisuja yhteiskunnallisesti tärkeistä tuleviin energiamuotoihin keskittyvistä aiheista. Artikkelin julkaisua kyseisessä lehdessä pidetään yhtenä korkeimmista ansioista energia- ja polttoainetutkimuksessa.  Ensimmäistä kertaa kyseessä on kirjoittaja suomalaisesta yliopistosta.

Lue tarkemmin aiheesta englanninkielisestä uutisesta

Lisälukemista
Mikulski M., Ambrosewicz-Walacik M., Hunicz J., Nitkiewicz S. Combustion engine applications of waste tyre pyrolytic oil. Progress in Energy and Combustion Science, Volume 85, 2021, 100915; https://doi.org/10.1016/j.pecs.2021.100915.