Pohjanmaan kauppakamari lahjoittaa Vaasan yliopistolle 150 000 euroa

Kuvassa Kuvassa vasemmalta oikealle Mikael Hallbäck, Paula Erkkilä, Jari Kuusisto ja Harry Linnarinne.
Pohjanmaan kauppakamari on päättänyt tukea Vaasan yliopistoa 150 000 eurolla. Lahjoituksella halutaan tukea alueen korkeakoulutusta, jonka merkitys alueen elinvoimaisuudessa on suuri.

– Viimeisen vuoden aikana on uutisoitu yritysten valtavista investoinneista alueellemme. Varovastikin arvioiden nämä investoinnit työllistävät tuhansia osaajia. Samanaikaisesti osaajista on jo valmiiksi huutava pula. Tässä tilanteessa on äärimmäisen tärkeää huolehtia koulutuksesta, uusien osaajien kouluttamisesta elinkeinoelämän tarpeisiin sekä jatkuvasta osaamisen kehittämisestä, perustelee lahjoitusta korkeakoulutukseen kauppakamarin toimitusjohtaja Paula Erkkilä.

– Vaasan yliopisto on viime vuosina pärjännyt todella hyvin kansainvälisissä rankingeissä, mikä on osoitus hyvin tehdystä työstä. Alueen vahvasti vientivetoiselle ja globaalisti toimivalle yrityskentälle kansainvälisesti menestyvällä koulutuksella ja pitkälle kehitetyllä innovaatioympäristöllä on valtava painoarvo, täydentää kauppakamarin johtaja Mikael Hallbäck.

Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto kiittää Pohjanmaan kauppakamaria merkittävästä lahjoituksesta.

– Pohjanmaan kauppakamari on Vaasan yliopiston pitkäaikainen ja tärkeä yhteistyökumppani, joka on tukenut koulutustamme ja tutkimustamme pitkäjänteisesti. On ilahduttavaa, että myös kumppanimme näkevät, että yliopiston menestyksellä on positiivinen vaikutus koko alueeseen.

Erkkilä toivoo yritysten ja alueen muiden toimijoiden tukea yliopistoille.

– Olemme menestyneet hyvin tähän saakka, mutta olemme riippuvaisia siitä, että korkeakoulumme kehittyvät myös jatkossa. Tuki on nyt hyvin ajankohtainen, kun valtio tarjoaa vastinrahaa tehdyille lahjoituksille, muistuttaa Erkkilä.

Pohjanmaan kauppakamari edistää yritysten toimintaa ja kasvua alueella sekä toimii jäsenyritystensä edunvalvojana. Kauppakamari edustaa kattavasti alueen elinkeinoelämää tuhannella jäsenellään, joiden palveluksessa on noin 70 prosenttia alueen työvoimasta. Toiminta-alue on Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnat.

Vaasan yliopiston varainhankintakampanjan tavoitteena on kerätä 5−7 miljoonaa euroa yksityistä rahoitusta valtion vastinrahaohjelmaan. Jokainen lahjoitettu euro enintään 11 miljoonaan euroon saakka voi tuottaa valtion vastinrahaa jopa 2,5 euroa. Tärkeänä varainhankintakampanjan tavoitteena on myös rakentaa pitkäaikaisia strategisia kumppanuuksia.

Lisätietoja:

Rehtori Jari Kuusisto, Vaasan yliopisto, jari.kuusisto@uwasa.fi, puh. 029 449 8291
Paula Erkkilä, Pohjanmaan kauppakamari, paula.erkkila@kauppakamari.fi tai puh. 044 781 0704
Mikael Hallbäck, Pohjanmaan kauppakamari, mikael.hallback@kauppakamari.fi tai puh. 040 595 9706

Lue lisää varainhankinnasta.

Eniten reaktioita tällä viikolla