Miten ratkaista työpaikan konflikteja?

Miten ratkaista työpaikan konflikteja? Jenni Kantola ja Annika Tidström
Eikö pomosi tervehdi, piikitteleekö työkaverisi kokouksissa vai pidätkö ehkä itse mykkäkoulua kahvihuoneessa? Professori Annika Tidström ja yliopisto-opettaja Jenni Kantola antoivat kymmenen vinkkiä työpaikan ristiriitojen välttämiseen ja konfiktien ratkaisuun.

JENNI KANTOLA:

1. Hyvä johtaminen vähentää konflikteja. Yhteisöllisiin konflikteihin ajaudutaan, koska työnjaossa tai vastuualueissa ei ole selviä pelisääntöjä. Alaiset saattavat kokea johtajan toimintatavat puutteellisiksi, epäoikeudenmukaisiksi tai epäselviksi.

2. Puutu ristiriitoihin aikailematta. Varhaisella puuttumisella voidaan estää haitallisten kierteiden syntyminen. Liian ymmärtäväinen tai kiltti johtaja, joka sallii häiriökäyttäytymistä liian pitkään, kuormittaa työyhteisöä. Esimiehillä on velvollisuus asettaa rajat huonolle käytökselle.

3. Työyhteisön hyvästä ilmapiiristä on kaikilla vastuu. Tämä tarkoittaa ymmärrystä, että kaikki toimivat eri tavalla ja samaan lopputulokseen voi päästä useammalla eri tavalla. Tarvitaan hyviä käytöstapoja, reiluutta, huomaavaisuutta ja positiivisuutta.

4. Keskustele avoimesti ja tule kuulluksi. Ihmiset kaipaavat mahdollisuutta keskustella työstä, mitkä asiat haastavat työssä ja miten he voivat työssään. Joskus yksittäinen konflikti ratkeaa jo sillä, että ihminen tulee kuulluksi ja kokee saavansa ymmärrystä.

5. Pelisäännöt selväksi ennakkoon. Olisi hyvä, että kaikki tietävät miten toimitaan ja kenen puoleen kääntyä mahdollisten konfliktitilanteiden tultua esiin. Kun pelisäännöt ja käytännöt ovat selvillä, vaikeiden asioiden selvittäminen on sujuvampaa.

ANNIKA TIDSTRÖM:

6. Keskity yhteisiin asioihin. Mitä enemmän ollaan eri mieltä, sitä enemmän kannattaa keskittyä asioihin, joista ollaan samaa mieltä ja puhua niistä. Harvoin näitä asioita löydetään konfliktista, vaan jostain muualta, esimerkiksi harrastuksista.

7. Etsi ratkaisuja. Kun haluat menestyksekkäästi ratkaista konflikteja, niin ei kannata etsiä syyllisiä tai syntipukkeja, vaan ratkaisuja. Pienin askelin kohti ratkaisua.

8. Kuunteleminen on paras työkalu. Konfliktin pahin vihollinen on vääränlaiset tulkinnat. Siksi viestintä ja etenkin kuunteleminen on konfliktiratkaisun paras työkalu. Hyvä kuuntelija kysyy ja vahvistaa sitä mitä kerrotaan.

9. Hyväksy mielipiteet. Negatiivisia konflikteja voidaan välttää, jos työyhteisössä hyväksytään erilaisuuksia ja erilaisia mielipiteitä sekä kannustetaan luovuutta.

10. Omavastuu on erittäin tärkeätä. Ota peili käteen ja kysy itseltäsi, haluatko olla osa ongelmaa vai osa ratkaisua.

Image
Jenni Kantola (vas.) on henkilöstöjohtamisen yliopisto-opettaja ja työyhteisösovittelija. Tutkimuksessa häntä kiinnostaa esimiestyön kehittäminen, työyhteisön vuorovaikutus ja työyhteisösovittelu menetelmänä.

Annika Tidström (oik.) on Vaasan yliopiston yrittäjyyden professori, joka kouluttaa yrityksiä ja organisaatioita konfliktien ratkaisussa, muutoksen johtamisessa, strategisessa johtamisessa sekä pk-yritysten kasvussa.

Teksti TIINA RANTAKOSKI, kuva SAMI PULKKINEN

Eniten reaktioita tällä viikolla