Maksamattomat korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksut siirretään ulosottoon joulukuun puolivälissä

Kansaneläkelaitos - the Social Insurance Institution of Finland
Syyslukukautta 2021 koskeva korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu piti maksaa viimeistään 30.9.2021. Maksamattomat maksut siirretään ulosottoon joulukuun puolivälissä.

Kela lähetti lokakuun lopussa maksumuistutuksen opiskelijoille, jotka eivät olleet maksaneet terveydenhoitomaksua ajoissa. Terveydenhoitomaksun eräpäivä oli 30.9.2021 niille opiskelijoille, jotka ilmoittautuivat syyslukukaudelle 2021 läsnä olevaksi viimeistään 30.9.2021.

Jos opiskelija ei ole maksanut terveydenhoitomaksua maksumuistutuksen jälkeenkään eikä maksua ole voitu kuitata eli vähentää joulukuun opintorahasta, maksu siirretään ulosottoon. Kelan tämänhetkisten tietojen mukaan ulosottoon on menossa 7 500 maksua.

Välttääkseen ulosoton opiskelijan pitää maksaa maksu heti maksumuistutuksessa olevilla tiedoilla. Jos kotiin postitettu maksumuistutus ei ole tallessa, opiskelija löytää maksutiedot verkosta OmaKelasta.

Jos opiskelija ei ole maksanut terveydenhoitomaksua, maksu näkyy OmaKelassa kohdassa Perinnät. Jos maksu on maksettu, asiakkaan omissa tiedoissa ei näy perittäviä maksuja. Opiskelija voi myös tarkistaa omasta verkkopankistaan, onko maksu maksettu.