Maksamaton terveydenhoitomaksu voidaan kuitata joulukuun opintorahasta

Kansaneläkelaitos - the Social Insurance Institution of Finland
Terveydenhoitomaksu voidaan kuitata niiden korkeakouluopiskelijoiden opintorahasta, jotka eivät ole maksaneet maksua muistutuksesta huolimatta.

Kela lähetti lokakuun lopussa maksumuistutuksen opiskelijoille, jotka eivät olleet maksaneet terveydenhoitomaksua ajoissa. Terveydenhoitomaksun eräpäivä oli 30.9.2021 niille opiskelijoille, jotka ilmoittautuivat syyslukukaudelle 2021 läsnä olevaksi viimeistään 30.9.2021.

Jos opintorahaa saava opiskelija ei ole maksanut terveydenhoitomaksua maksumuistutuksen jälkeenkään, Kela voi kuitata eli vähentää terveydenhoitomaksun ja viivästymismaksun opintorahasta. Tähän ei tarvita opiskelijan suostumusta. Kela kuittaa maksut joulukuun opintorahasta. Terveydenhoitomaksu on 35,80 euroa lukukaudessa, ja viivästymismaksu on 5 euroa. Jos terveydenhoitomaksu ja viivästymismaksu kuitataan opintorahasta, opiskelija saa opintorahaa 40,80 euroa vähemmän.

Kuittaaminen ei ole kaikissa tilanteissa mahdollista, joten opiskelijan kannattaa tarkastaa, onko Kela kuittaamassa terveydenhoitomaksun opintorahasta. Opiskelija näkee terveydenhoitomaksun tiedot OmaKelasta kohdasta Perinnät. Jos maksua ei voida kuitata, opiskelijan kannattaa maksaa maksu mahdollisimman pian. Jos opiskelija ei maksa maksua eikä sitä saada kuitattua opintorahasta, terveydenhoitomaksu siirretään lain perusteella ulosottoon.

Maksu voidaan kuitata opiskelijan pyynnöstä myös muusta Kelan maksamasta etuudesta. Tässä tilanteessa opiskelijan täytyy olla yhteydessä Kelan perintäkeskukseen. Perintäkeskus palvelee arkisin klo 9–16.