Liikesivistysrahastolta useita apurahoja Vaasan yliopiston tutkijoille

Auringonlasku kampuksella, kuva: Riikka Kalmi
Liikesivistysrahasto on syksyn apurahajaossa myöntänyt merkittävän määrän apurahoja Vaasan yliopiston tutkijoille ja työryhmille, yhteensä ainakin 664 000 euroa.

Kaikkiaan Liikesivistysrahaston hallitus on myöntänyt marraskuussa apurahoja yhteensä 4,4 miljoonaa euroa. Myönnöt kattavat 23,4 prosenttia kierroksella haetusta 18,8 miljoonasta eurosta.

Kolmivuotisten tutkimusryhmien haussa apurahan sai kymmenen tutkimusryhmää, joista neljä oli Vaasan yliopistosta. Kauppatieteiden tohtori Tatiana Garanina ja tutkimusryhmä saivat 70 000 euroa lhankkeeseen Diffusion of Blockchain Technology in Banking Industry in Different Country Contexts. Kauppatieteiden tohtori Khuram Shahzad ja tutkimusryhmä saivat puolestaan 50 000 hankkeeseen Brothers from a Different Mother? How Businesses and Public Sector Organizations Develop Leadership Competencies and Change Processes for Blockchain Implementation (Bizpub). Molempien tutkimusryhmien hankkeet liittyivät lohkoketjuteknologiaan.

Lisäksi kauppatieteiden tohtori, professori Annika Tidström sai tutkimusryhmineen 50 000 euroa kiertotalouteen liittyvään hankkeeseen Recovering Critical Materials for Circular Economy. Lisäksi Vaasan yliopistossa työskentelevä tohtori Nannan Xi ja tutkimusryhmä saivat 200 000 euroa pelillistämisen etiikkaan liittyvään hankkeeseen Gamified Service Towards Sustainable Ends with Ethical Means.

Lisäksi yli 10 000 euron apurahan saivat seuraavat seuraavat tutkijat

Väitöskirjatutkimusta varten:

• M.Sc. (Econ. & Bus. Adm.) Veda Fatmy, 11 000 euroa, Essays on CSR activities and their efficacy in value creation
  • PhD Emmanuel Kusi Appiah, 12 000 euroa, Early Internationalization in a Digital Context – A Capabilities‐Based Approach
  • KTM Taina Kuusela 23 000 euroa, TRIPS, Patents and Right to Health
  • Tradenomi YAMK Tiina Leino 12 000 euroa, Informal leadership and work practices – The change in leadership
  • M.Sc. (Econ. & Bus. Adm.) Ha Thi Thu Nguyen, 12 000 euroa, Understanding Foreign Divestment: The Neglected Roles Of Cross‐National Differences and Top Managers
  • M.Sc. (Econ. & Bus. Adm.) Yekaterina Pak, 23 000 euroa, Entrepreneurship and Stress: The Dark Side of Entrepreneurial Success
  • KTM Nayeem Rahman, 10 000 euroa, Activating Local Flexibility Markets: A Consumer Value Creation Perspective
  • M.Sc. (Econ. & Bus. Adm.) Ekaterina Sofroneeva 23 000 euroa, The Transformative Services and Sustainable Innovations Development as a Strategy for Building Innovation Ecosystems and Creating a New Value
  • KTM Tuire Hautala-Kankaanpää, 12 000 euroa, Suomalaisten yritysten digitalisoituminen
  • KTM Johanna Jansson, 11 500 euroa, HR Practices Supporting Employee Well-Being in Remote Work

Väitöskirjan jälkeiseen tutkimukseen:

• KTT, Dosentti Maria Järlström 18.000 euroa, Vertaileva henkilöstöjohtamisen tutkimus
  • MSc (Econ) Fang Fang Li 10.000 euroa, Social Media Marketing Strategies in International Business: Resource, Capabilities and Performance
  • -KTT Saleem ur Rahman 15.000 euroa, Designing and Marketing Cultural Relevant Sustainable Innovations: Insights from Finnish Companies and Consumers
  • MSc (Econ) Niranjan Sapkota 28.000 euroa, NFTs Beyond Digital Arts: Dealing with Financial Uncertainty of Farmers of Developing Nations by Creating an Entrepreneurial Ecosystem with Non‐Fungible Tokens (NFTs)
  • KTT Jukka Partanen 29.000 euroa, Kasvuyrittäjien stressi ja hyvinvointi

Pienempiä, matka- ja muita apurahoja saivat:

• KTT Elina Haapamäki, KTT Susanna Kultalahti , KTT Arto Ojala, DSc (Econ) Shah Rukh Shakeel, PhD Nannan Xi, PhD Hassan Yousaf, DSc (Econ) Anupam Dutta, PhD Tatiana Garanina, FM Maria Pajuoja, KTT Jamshed Iqbal ja KTT Mikko Ranta.

Liikesivistysrahasto tukee sääntöjensä mukaisesti korkeampaa taloudellista sivistystä, jota kehitetään yliopisto- ja korkeakoulutasolla. Tavoitteena on erityisesti Suomen talouskasvun ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn edistäminen.