Kuluttaja datan armoilla

verkkokauppa
Sosiaalinen media on oiva keino kuulua kiinnostaviin yhteisöihin, pitää yhteyttä ystäviin, käydä kauppaa tai seurata oman suosikkibrändin julkaisuja. Tietovuotokeskustelut kuitenkin tuovat turvattomuuden tunnetta – millaista tietoa verkossa uskaltaa julkaista, kuka sitä käyttää ja mihin tarkoituksiin. Seuraavaksi yliopisto-opettaja ja tuleva tutkijatohtori Jack Tillotson kertoo kymmenen vinkkiä, kuinka selvitä kuluttajana dataviidakossa.

Teksti TIIA ALKKIOMÄKI

1. Jos sinä et maksa siitä, sinä et ole asiakas: olet myytävä tuote

Tuottamasi sisältö ja jakamasi materiaali ovat arvokasta valuuttaa sosiaalisen median alustoilla. Luodessasi ystäviäsi kiinnostavaa sisältöä, autat kanavaa pysymään elinvoimaisena. Myös mainostajat voivat kohdistaa viestejään sitä tarkemmin, mitä enemmän mielenkiinnonkohteesi käyvät julkaisuista ilmi.

Jack Tillotson, Vaasan yliopisto

2. Aina tietojen kerääminen ei ole huono asia

3. Verkkomainonta on lähes väistämätöntä sosiaalisilla alustoilla

Yritykset ja yhteisöt toteuttavat verkkosivustoilla omia seurantamenetelmiään. Näitä ovat esimerkiksi evästeet ja verkkojäljitteet. Niiden avulla tallennetaan lukemiasi asioita, klikkauksia tai ylipäätään vierailujasi verkossa. Tiedonkeruu paljastaa kuluttajasta paljon – aina mieltymyksistä identiteettiin asti eikä niinkään siitä, millä sivustoilla hän on vieraillut. Mainostajat käyttävät näitä tietoja kohdistamaan sinulle mainoksia ja sisältöä verkossa ja älypuhelimessasi.

4. Tutustu käyttöehtoihin ja palvelusopimuksiin sivustoilla, joille annat tietojasi

Ole erityisen tarkkana sivustoilla, joille annat taloudellisia tietojasi. Lue myös matkapuhelinsovellusten ehdot ja palvelusopimukset ennen lataamista. Matkapuhelimesi sijaintia voidaan seurata GPS: n avulla, ja jotkut sovellukset lataavat kaikki yhteystiedot puhelimestasi.

5. Käytä hakukonetta, joka ei seuraa sinua

Tällainen on esimerkiksi DuckDuckGo.com. Googlen incognito-asetus on lähinnä pyyntö, ettei sivustovierailujasi laiteta muistiin. Ei ole säännöksiä, jotka edellyttävät verkkosivustojen noudattavan “ei seuraa” -pyyntöä.

6. Selvitä, kuka sinua seuraa

Käytä selaimen lisäosaa, kuten ghostery.com, nähdäksesi kuka seuraa sinua verkkosivustolla. Voit käyttää tällaisia työkaluja välttääksesi jäljittämistä kokonaan tai rajoittaa sitä, kuka voi käyttää tietojasi.

7. Kohenna tietosuoja-asetuksiasi

Säädä Facebook-tietosuoja-asetuksiasi niin, että vain ystäväsi näkevät tietosi. Tämä rajoittaa muiden pääsyä tietoihisi.

8. Käytä eri sähköposti-osoitteita eri asioihin

Sinulla voi olla esimerkiksi erikseen työsähköposti ja henkilökohtainen sähköposti ja kolmas osoite verkko-ostoksiin. Näin yritysten on vaikeampi profiloida sinua ja käytöstäsi.

9. Tyhjennä säännöllisesti tietokoneesi evästeet ja välimuistit

Monet yritykset seuraavat sinua kuukausien ajan, jos et puhdista niitä aktiivisesti.

10. Ole huolellinen tietojen käsittelijä

GDPR: n noudattaminen on vähimmäisvaatimus. Käsittele mielellään kaikkia tietoja niin kuin käsittelisit luottokorttitietoja. Kerää tietoa vain vähimmäismäärä.

Tietolaatikko

Julkaistu kesällä 2021 Vaasan yliopistolehti Vox cordisissa. Lehden teemana on Data & digi.

Lue koko Vox cordis -lehti näköislehtenä: Vox cordis 1/2021